Det har länge ryktats att Polestar ska släppa en efterföljare till Polestar 2. Nu är märkets första elektriska suv här – Polestar 3.
Polestar 3 är här - billig och kraftfull
Mest läst i kategorin
Bilen tar ett kliv upp både segment- och prismässigt och den tar sig således an en ny skara av konkurrenter. Den nya modellen banar vägen för kommande Polestar-bilar som även de är betydligt dyrare.
Utseendemässigt är Volvo-kopplingen tydlig – Polestar 3 ska tillverkas samma fabriker – särskilt när det gäller bakparitet och framlyktorna.
Produktionen flyttar till USA
Polestars VD Thomas Ingenlath menar att Polestar 3 kombinerar fantastisk körglädje med skandinavisk design. Ingenlath meddelar även att produktionen kommer att ske i Kina såväl som i USA.
Designen är inspirerad av konceptbilen Polestar Precept som ska debutera som produktionsbilen Polestar 5 till 2024.
Särskilt i fronten på suven Polestar 3 påträffas tydliga drag från Precept med de karaktäristiska LED-ljusen.
En mängd kameror både ute och inne
Polestar 3 utrustas med en drös olika kameror. Exteriören förses med fem kameror och på insidan sitter två kameror som ska övervaka föraren för säkrare körning.
Utöver kamerorna får 3 även fem radarmoduler och tolv ultraljudssensorer för maximal säkerhet. Det är en del av Volvo Cars nya era av säkerhet.
Polestar 3 får fler hästkrafter än Polestar 2
Polestar 3 lanseras med dubbla elmotorer och en övervägande del av kraften skickas till bakhjulen.
Standardbilen har 489 hästkrafter och 840 newtonmeter. Med Performance-paket höjs effekten till 517 hästkrafter och 910 newtonmeter.
Accelerationen från 0 till 100 kilometer i timmen går på 5,0 sekunder och 4,7 sekunder med Performance-paketet.
Tjänstevikten landar på cirka 2,6 ton som hålls uppe med luftfjädring. Den som vill dra får dra maximalt 2,2 ton.
Storleksmässigt är den nya prestanda-suven 4 900 millimeter lång, endast 54 millimeter kortare än BMW iX och lika lång som en Volvo XC90.
Polestar 3 har en räckvidd upp till 610 kilometer
Batteriet har en kapacitet på 111 kilowattimmar vilket resulterar i en räckvidd på upp till 610 kilometer.
Bakre elmotorn kan kopplas bort för att maximera räckvidden. Det går att ladda bilen upp till 250 kilowatt.
Polestar 3 förväntas börja levereras fjärde kvartalet 2023 men går att beställa online redan nu.
Det svenska priset börjar på 970 000 kronor vilket kan jämföras med konkurrenten BMW iX som börjar på cirka 1 103 800 kronor för den fyrhjulsdrivna versionen.
Läs mer: Polestar 1 genom Kalifornien
Läs mer: Polestar 6 redan slutsåld
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.