Nyval i Tyskland. Viktigt för alla – men mer än vanligt för den tyska bilindustri som trängs av minskad försäljning och handelskrig från USA.
Ödesval i Tyskland – även för bilindustrin


Mest läst i kategorin

På söndag står Tyskland i centrum för hela Europas intresse. Det av förbundskansler Olaf Scholz utlysta nyvalet till förbundsdagen är på många sätt avgörande.
Politiskt handlar det framför allt om vilket inflytande hans trolige efterträdare Friedrich Merz tvingas ge avgrundshögern i AfD, det högerextrema parti som just nu ser ut att få stöd av var femte väljare.
För industrin – och framför allt bilindustrin – har valet andra aspekter. Friedrich Merz har öppnat för att återstarta de tyska kärnkraftverk som stängts, vilket applåderas av näringslivet.
Bilindustrin behöver stöd när man i krisläge tyngs både av minskad försäljning och Trumps planerade handelskrig mot resten av världen.
Slåss på flera fronter
VW, Mercedes-Benz och andra bävar inför de 25-procentiga tullar Donald Trump hotar med.
De har dessutom tyngts redan av en dyr övergång mot elfordon och sedan fått se både minskad försäljning och ett lägre intresse för elbilar.
Europas största ekonomi står i en industriell nedgång som dessutom lider av pandemisviter, omställningen från rysk gas och konkurrens från Kina.
“Vi behöver en ekonomisk vändning nu”, säger Hildegard Müller, som leder Tysklands billobby VDA, hos Bloomberg.
”Nästa regering måste sätta fart på tillväxten för att göra Tyskland konkurrenskraftigt igen”.
Dystra perspektiv
Tysklands bilindustri står för 5 procent av den totala ekonomin och sysselsätter 780 000 tyskar. Nu ser man dystra utsikter framför sig.
Handelskriget är det största hotet. Tre av fyra tyska bilar går på export och redan tullarna på 25 procent på stål och aluminium har ökat farhågorna.
När Trump sedan hotar att straffa Kanada och Mexiko – där VW, BMW och Mercedes har fabriker – och EU, förvärras hotbilden.
Tyska bildirektörer har gång på gång uttalat sig mot tullar och även varit kritiska mot EU-tullar riktade mot kinesiska elbilar.
BMW:s vd Oliver Zipse kallade nyligen frihandeln ”en av de mest avgörande drivkrafterna för tillväxt och framsteg”.
Nationellt står energin i centrum. Elpriserna i Tyskland är ungefär tre gånger högre än i USA och Kina, 40 procent högre än i Frankrike.
Alla de stora partierna har lovat minska energikostnaderna men är oense om hur det ska ske.
”Behöver stabilitet”
“Tyskland är en av Europas sista verkligt industrialiserade nationer, med Salzgitter och Basf som levererar stål och kemikalier till landets bilindustri”, säger Matthias Schmidt, oberoende bilanalytiker.
“Låga energikostnader eller åtminstone prisstabilitet är av största vikt”.
Även om USA:s tullar är ett hot är Kina den största marknaden för de flesta tyska biltillverkarna.
Där kämpar de mot en allt hårdare konkurrens och en svagare efterfrågan, samtidigt som märken som Tesla och Byd driver ett priskrig.
Vill satsa mer – i Kina
Både Scholz och Merz har varnat tyska företag för att bli alltför beroende av Kina, men tyska biltillverkare vill i stället satsa mer och skapar partnerskap med kinesiska företag.
VW driver redan i dag mer en stor mängd bilfabriker i Kina och vill öka försäljningen från 2,93 miljoner bilar (2024) till 4 miljoner år 2030.
BMW planerar att investera ytterligare 2,7 miljarder dollar i sin fabrik i Shenyang.
Vances påhopp skuggar tyska valet: “Oacceptabelt”. Dagens PS
Tyska börsen urstark inför valet – aktierna som svenskarna köper. Dagens PS
Tyskland skakar i sina grundvalar inför helgens val. Realtid

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.