Toyota har gjort genombrott i tillverkningen av så kallade solid-state batterier. Detta kan leda till elbilar med en räckvidd på 120 mil som laddas till fullt på bara 10 minuter.
Nytt Toyota-batteri: 120 mil räckvidd på 10 minuter
Mest läst i kategorin
Toyota ses av många elbilsfantaster som bakåtsträvare, då företaget inte har satsat lika aggressivt på elbilar som många andra biltillverkare.
Biltillverkaren har också upprepade gånger sagt att man inte är övertygade om att elbilar kommer att vara den enda gångbara lösningen i framtiden.
Det betyder dock inte att man på Toyota helt struntar i att jobba på elbilsteknologi, och man har nu gjort ett genombrott med potential att revolutionera marknaden.
Det har Keiji Kaita, högsta hönset på Toyotas utvecklingsavdelning för koldioxidneutralitet, avslöjat enligt Financial Times.
Solid state är komplicerat
Det hela kretsar kring så kallade solid state-batterier, som i teorin kan leda till elbilar med längre räckvidd, kortare laddtider och högre säkerhet.
Anledningen till att fastfasbatterier, som de egentligen heter på svenska, inte har implementerats i elbilar på stor skala är att de är både dyra och komplicerade att tillverka.
Toyotas nya genombrott ska dock förenkla tillverkningen av solid state-batterier rejält, och kan leda till att de blir enklare och billigare att tillverka än traditionella litiumjonbatterier.
Toyota uppskattar att genombrottet kan leda till elbilsbatterier som ger 120 mils räckvidd och kan laddas fullt på bara 10 minuter.
Toyota fortsätter med gamla lösningar
Om dessa uppskattningar blir verklighet har Toyotas genombrott verkligen potential att revolutionera elbilsmarknaden.
Toyota har tidigare sagt att man planerar att börja sälja hybridbilar med solid state-batterier redan år 2025, men nu lutar det enligt Kaita åt att man även kommer att lansera solid state-utrustade rena elbilar runt år 2027 eller 2028.
Man har dock fortfarande inga planer på att helt gå över till eldrift, utan kommer att fortsätta utveckla sitt utbud av hybrider, laddhybrider och vätgasbilar framöver.
Läs även: Toyota: ”Elbilar är inte hela framtiden”
Läs även: Här tappar kinesiska elbilen batteriet i rusningstrafik
Läs även: Lotus Eletre testad: Bilen grundaren alltid drömt om
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.