Dagens PS

Nytt samarbete: VW och Xpeng satsar stort

Ett fint samarbete för att utveckla de bästa elbilarna för Kina. (Foto: Xpeng och Volkswagen)
Ett fint samarbete för att utveckla de bästa elbilarna för Kina. (Foto: Xpeng och Volkswagen)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 22 juli 2024Publicerad: 22 juli 2024

VWs erfarenhet och Xpengs tekniska kompetens kan göra succé tillsammans. De har nämligen gått in i ett partnerskap i Kina.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Volkswagen och Xpeng har slagit sina kloka huvuden ihop. De har öppnat ett nytt projektcenter för att snabba på utvecklingen av elbilar säger Xpeng i ett uttalande. Dessa center, som ligger i Guangzhou och Hefei i Kina, gör det möjligt för ingenjörer från båda företagen att jobba tätt ihop. Målet ska vara att skapa en ny och banbrytande elbilsarkitektur.

Hjärtat i verksamheten

De här anläggningarna är inte bara lagerlokaler. De är hjärtat i samarbetet där ingenjörer kommer att arbeta intensivt för att både designa och utveckla en gemensam elbilsarkitektur. Den här arkitekturen omfattar allt från konfiguration av elektroniska komponenter till moduler och nätverk i fordonen. Om cirka två år räknar de med att kunna börja producera de här avancerade systemen.

XPENG G6 har klassledande laddningskapacitet på upp till 280 kW. Ladda från 10 till 80 procent på under 20 minuter, vilket säkerställer att du kan minska tiden för laddstoppen. (Foto: Xpeng)
XPENG G6 har klassledande laddningskapacitet på upp till 280 kW. Ladda från 10 till 80 procent på under 20 minuter, vilket säkerställer att du kan minska tiden för laddstoppen. (Foto: Xpeng)

“Från 2026 kommer alla VWs elbilar i Kina att ha den här superkraftiga och effektiva arkitekturen,” säger Ralf Brandstätter, styrelsemedlem för VW i Kina. Den här satsningen är en del av en större plan där VW vill använda den nya tekniken för att göra elbilar både billigare och smartare på den kinesiska marknaden.

VW äger lite av Xpeng

Bakgrunden till det här samarbetet är ett partnerskap. Ett partnerskap som VW och Xpeng ingick förra året. Då köpte VW 4,99 procent av Xpeng för runt 7 miljarder kronor. De planerar att tillsammans lansera två nya VW-märkta elbilar senast 2026. Det här partnerskapet visar verkligen hur två stora aktörer kan gå ihop för att tillsammans driva både innovation och förändra hela bilindustrin.

Nya Golf GTI Clubsport med 300 hk. (Foto: Volkswagen)
Nya Golf GTI Clubsport med 300 hk. (Foto: Volkswagen)

Erfarenhet och teknisk kompetens

ANNONS

De nya projektcentren i Guangzhou och Hefei kommer att vara avgörande för att uppnå de här ambitiösa målen. Genom att kombinera VWs erfarenhet och Xpengs tekniska kompetens hoppas de på att sätta en helt ny standard för elbilar i Kina. Den här gemensamma satsningen är inte bara en teknisk utveckling, utan också ett strategiskt drag för att stärka båda företagens positioner på marknaden.

Med dessa projektcenter och det gemensamma målet i sikte, så ser väl framtiden ljus ut för både VW och Xpeng. Det här samarbetet kanske är ett spännande steg framåt för elbilsindustrin. I alla fall en tydlig signal om att innovation och samarbete förhoppningsvis kan leda till stora framsteg.

Test: Här är bilarna med bäst faktisk räckvidd

I tester som norska Motor gjort framkommer det att den faktiska räckvidden på en elbil kan var ganska långt ifrån den som kommuniceras. Men här är de

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS