Dieseln har sprängt 19-kronorsvallen: 19:32 kr/litern är listpriset just nu.
I går kväll möttes Moderaterna och Miljöpartiet i en het debatt om dieselpriset som nu är näst högst i världen.
– Klart det svider i plånboken, men vi måste frigöra oss från bojorna, säger Lorentz Tovatt, klimatpolitisk talesperson för MP, i P1 Studio Ett.
Nytt rekordpris på diesel: Mp och M i het debatt
Mest läst i kategorin
Priset på diesel fortsätter att slå rekord. Anledningen till vårt höga pris är dels koldioxidskatten, men också reduktionsplikten som gör att mer än 30 procent av den svenska dieseln består av biobränslen. Vid nyår väntas priset höjas ytterligare en krona, på grund av ökad inblandning av HVO100.
I går debatterades de höga dieselpriserna i Studio Ett i Sveriges Radio. Miljöpartiets klimatpolitiske talesman Lorentz Tovatt mötte moderaternas skattepolitiske talesperson Niklas Wykman. Inte oväntat går åsikterna om vad som bör göras isär.
”Fossila drivmedel ger ryckighet”
– Jag kan ha förståelse för att folk tycker att priset är för högt, klart det svider i plånboken. Min slutsats är att vi snabbt som tusan måste frigöra oss från de hör bojorna som vi sitter fast i när det gäller fossila drivmedel, det är det som gör att vi får den här ryckigheten fram till att vi gått över till elbilar, säger Lorentz Tovatt.
Moderaternas lösning är att sänka skatten på drivmedel med en krona per liter, något som kritiserades av Tovatt som oseriös klimatpolitik.
– Det finns inget annat land som beskattar de som är beroende av bilen så mycket som Sverige gör. Det har varit en medveten politik och nu ser vi konsekvenserna av det. Det är väldigt svårt för vissa att bo utanför storstäderna och det är en olycklig utveckling som vi vill bryta, därför föreslår vi sänkt skatt på diesel och bensin, säger Niklas Wykman.
Men även om Moderaterna mot förmodan får igenom sin skattesänkning höjs priset med ytterligare cirka en krona vi nyår på grund av ökad reduktionsplikt som ger cirka 40 procents inblandning av biobränslen.
Bara Hong Kong är dyrare
Det svenska dieselpriset är näst högst i världen och överlägset högst i Europa. Bara Hong Kong som är mindre än Öland har ett högre dieselpris i världen. Det gör enligt branschorganisationen Drivkraft Sverige att den svenska konkurrenskraften kan urholkas.
Den som i stället kan fylla tanken i Iran kommer billigare undan. Där kostar dieseln 1,05 kronor litern. Det betyder att full tank i en vanlig personbil går på drygt 60 kronor. Europas billigaste diesel finns i Makedonien, 10,70 kronor per liter.
Lista – här är världens högsta dieselpriser
Hongkong | 19,62 |
Sverige | 19,37 |
Norge | 17,544 |
Israel | 16,981 |
Storbritannien | 16,623 |
Island | 16,564 |
Monaco | 16,371 |
Belgien | 16,188 |
Schweiz | 15,861 |
Finland | 15,721 |
Italien | 15,638 |
Frankrike | 15,437 |
Nederländerna | 15,377 |
Danmark | 15,199 |
Portugal | 15,042 |
Tyskland | 14,981 |
Liechtenstein | 14,937 |
Albanien | 14,784 |
Grekland | 14,585 |
San Marino | 14,545 |
Irland | 14,426 |
Serbien | 14,228 |
Wallis och Futunaöarna | 14,166 |
Slovenien | 14,028 |
Jemen | 13,784 |
Centralafrikanska Rep. | 13,686 |
Barbados | 13,667 |
Ungern | 13,651 |
Cypern | 13,602 |
Kroatien | 13,533 |
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.