Dagens PS

Nytt rekord: elbil på Ferraris testbana

ferrari testbana fiorano, little car company
Fiorano är namnet på banan som Ferrari använder vid utvecklingen av alla sina bilar. (Foto: Ferrari)
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz
Uppdaterad: 12 aug. 2022Publicerad: 12 aug. 2022

Ferrari har aldrig byggt en helt elektrisk bil – de har precis börjat med laddhybrider på allvar. Därför har det inte funnits något banrekord för elbilar på Ferraris testbana, Fiorano. Förrän nu, det vill säga.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Kolla in videon nedan där Top Gears Ollie Kew sätter världshistoriens första banrekord med elbil, på gamle Enzo Ferraris bakgård. Varifrån har han då fått en eldriven Ferrari? Det är The Little Car Companys senaste kreation, Testa Rossa J.

Spola fram till 10:36 om du bara är intresserad av att se rekordvarvet.

Testa Rossa – en legendarisk Ferrari

Varför i hela friden tillåter Ferrari någon köra runt i en leksaksbil på deras testbana? Därför att The Little Car Company gör så oerhört häftiga leksaksbilar

I videon förklarar Kew att Ferrari blev så imponerade när de fick se Testa Rossa J-prototypen (där J står för Junior), att de gav projektet sin allt annat än självklara välsignelse. Utan den hade den stegrande hästen aldrig fått pryda bilen.

Att leksaksmakarna fått lov att bygga just en 250 Testa Rossa får anses vara en rejäl fjäder i hatten. Modellen råkar nämligen vara bland det heligaste som Ferrari någonsin har byggt.

Bilen har tagit hem både Sebring och Le Mans tre gånger under modellens fyraåriga liv, och några exemplar hör till de dyraste bilarna som någonsin sålts på auktion.

Det enda kravet Ferrari ställde på The Little Car Company var följande: bilen måste vara snabbare än alla deras andra leksaksbilar.

Den ultimata leksaksbilen

ANNONS

För att så ska bli har Testa Rossa J en svansmonterad elmotor på 16 hästar, som driver på bakhjulen. Toppfarten är någonstans strax under 100 knyck. På papperet är den slående lik Renault Twizy, en bil som också gör sig på bana, så länge man bortser från prislappen.

Vill man lägga vantarna på en Testa Rossa J får man nämligen hosta upp en dryg miljon. Man får också vänta något år innan den levereras. Har man mer pengar än tid kommer ett exemplar i och för sig att auktioneras ut till förmån för välgörenhet under Monterey Car Week, där vi kommer att närvara.

Utöver motorn är bilen utrustad med Brembo-bromsar som man vanligtvis finner på en Ducati; gammeldags ekerfälgar från Borrani, som på en äkta gammal Ferrari (tillval), givetvis klädda i däck från Pirelli; och pedaler från en 488 Pista.

Till och med skinnet till läderklädseln kommer från en av Ferraris egna leverantörer.

Och det nya rekordet då? Det tog nästan precis 2 minuter och 27 sekunder för Ollie Kew och Testa Rossa J att ta sig runt banan. Rekordet lär stå sig till den dag då Ferrari själva har byggt färdigt sin första elbil.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]