Kia och Hyundai har gemensamt konstruerat en ny generation navmotorer som de själva hävdar ska revolutionera byggandet av elbilar.
Nytt patent revolutionerar elbilsbyggandet
Mest läst i kategorin
De första bilarna som byggdes var ju mer eller mindre motoriserade hästvagnar där hästen och schackarna hade bytts ut mot en liten explosionsmotor som placerats under vagnsbotten mellan hjulen.
I takt med att motorerna sedan växte, blev utrymmet under vagnsgolvet för litet.
Konstruktionen gjordes om och motorn fick oftast den placering som den har haft – framför sittbrunnen mellan framhjulen.
Nu kunde motorn leva sitt eget liv och bli hur stor eller liten den ville – utan att den påverkade coupén eller bagageutrymmet. Från motorn fördelades sedan kraften ut till hjulen på olika tekniska sätt.
När vi nu är mitt i elbilsrevolutionen, handlar det inte bara om att vi bytt drivmedel från bensin och diesel till el. Det handlar minst lika mycket om en teknisk ny tid.
Där motorn alltid suttit
Den hittills kanske största skillnaden i tekniken är just motorn.
De traditionella drivmedlen jobbade i en motor som satt där vi tidigare nämnt – mellan hjulen där fram.
Med eldrift, behöver dock inte motorns placering längre vara där den har varit.
Elmotorernas mindre storlek samt möjligheten att “dela” på en motor till flera små, skapar nya möjligheter som revolutionerar framtida konstruktioner.
Många av dagens elbilar har istället för en traditionell maskin, redan delat upp motorerna så att varje hjul har sin egen motor som kan datorstyras individuellt.
En teknik som gör att det klassiska motorutrymmet under huven, inte längre egentligen behövs.
Senaste nytt
Utvecklad navmotor
Hyundai och Kia har nu tagit navmotorerna ett steg vidare.
Uni Wheel heter deras senaste konstruktion som lyft ut ännu mer av tekniken ut i hjulen och som revolutionerar elbilsbyggnadet, hävdar de båda bolagen.
Med åtta patent i den nya konstruktionen, har Kia och Hyundai lyckats flytta ut i både motor och den behövliga reduktionsväxellådan ut i hjulen, så att knappt något utrymme längre behöver tas i anspråk i karossen för drivlinan.
Varje hjul blir nu en separat drivenhet som bara behöver matarström från batterierna för att fungera.
Plats til annat
Detta lämnar plats i karossen på bilen för ytterligare batterikraft, eller andra komfortbehov.
Uni Wheel är också så konstruerad att tekniken är enkel att skala upp eller ned. Företagen tror på en enorm marknad där inte bara bilar är mottagare, utan också mopeder, rullstolar eller andra applikationer där den paketerade drivkällan enkelt kan anslutas.
Lär mer:
Är Hyundai Ionic 5N den bästa elbilen?
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.