Prestone har nu förstärkt sin FoU-avdelning och anställt fler forskare. De utvecklar ett nytt kylmedel för elbilar och bränslecellsfordon för att öka effektiviteten och minska brandrisken.
Nytt kylmedel ska göra elbilar brandsäkra
Mest läst i kategorin
Elbilar och förbränningsmotorbilar har olika kylsystem och temperaturer, men båda använder etylenglykol kylmedel. Det är nu på väg att ändras skriver Automotive News.
Förändring inom ett till två år
Problemet med etylenglykol är att det kan bli joniserat över tid, vilket minskar effektiviteten och kan orsaka problem i bränslecellsfordon.
“Elbilar använder kylvätskan från förbränningsmotorer”, säger Tom Corrigan, chef för elbilsteknik på Prestone. “Men vi kommer att se en förändring inom ett till två år.”
Lågledande kylmedel
Säkerhet är den största anledningen. Kylvätskans elektriska ledningsförmåga är viktig. Förbränningsmotorer använder korrosionsinhibitorer som kan leda till brand om de kommer i kontakt med högvoltelektronik.
“Vi jobbar på ett lågledande kylmedel”, säger Corrigan.
Elektrisk ledningsförmåga mäts i mikrosiemens per centimeter. Vanliga motorer har 3 000 till 5 000 mikrosiemens. Elbilar vill ha 100 mikrosiemens och bränslecellsfordon bara 1,5.
“Varje ökning minskar bränslecellsens effektivitet”, säger Corrigan.
De testar nya kylvätskor i Ford Mustang Mach-Es på sitt teknologicenter. Det första specifika kylmedlet för elbilar, som kommer om cirka två år, kommer troligen vara baserat på etylenglykol. Andra batterikemier kan kräva olika kylmedel. “Vi vill vara redo när tillverkarna är det”, säger Corrigan.
BMW tvingas återkalla igen
Dags igen. BMW återkallar ett gäng bilar för ytterligare en detalj som kan vara livsfarlig vid en olycka. Däremot är det lätt att åtgärda. Ännu en
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.