AMG är kända för stora motorer och mycket effekt. Med teknik från Formel 1 introducerar märket nya C 63 S med världens starkaste fyrcylindriga motor och som dessutom är en plug-in hybrid.
Mercedes-AMG C 63 byter V8 mot elmotor
Mest läst i kategorin
Namnet på den nya bilen som Mercedes nyligen visat upp är Mercedes-AMG C 63 S E Performance, vilket troligen slår något typ av rekord i långa modellnamn.
Från åtta till fyra cylindrar
Nya C 63 S lanseras i både sedan- och kombiutförande och får fyrhjulsdrift som standard som på Mercedes-AMG-språk kallas för 4Matic+.
Den nya drivlinan består av en fyrcylindrig bensinmotor som får hjälp av ett batteri som skickar kraft till bakhjulen. Resultatet av det nya upplägget är dock allt annat än en besvikelse.
Världens starkaste fyrcylindriga motor
Mercedes C 63 S har nämligen fått världens starkaste, serieproducerade, fyrcylindriga motor med en effekt om 238 hästkrafter per liter.
Det innebär att den fyrcylindriga 2.0-liters motorn producerar hela 476 hästkrafter vid 6725 varv per minut och kraften skickas till hjulen via en niostegad dubbelkopplingslåda.
Hybrid med skyhög effekt
Tillsammans med elmotorn bak, som levererar 204 hästkrafter genom en tvåstegad växellåda, är systemeffekten för nya Mercedes-AMG C 63 S hela 680 hästkrafter och 1020 newtonmeter.
Det innebär att accelerationstiden 0 till 100 kilometer i timmen hamnar på låga 3,4 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 280 kilometer i timmen (270 km/h för kombiversionen).
Hybridsystemet är utvecklat av AMG själva med inspiration från teknik som redan har testats i Mercedes-AMG Petronas Formel 1-hybridbilar.
Kort räckvidd på el
Räckvidden på ren eldrift är exempelvis anpassad för prestanda snarare än lång räckvidd. Det innebär att nya C 63 klarar 13 kilometer på ren eldrift innan förbränningsmotorn tar över.
Det finns åtta olika körlägen att välja mellan som inkluderar ”Electric”, ”Battery Hold” och ”RACE”. Man kan även välja mellan fyra olika lägen av bromsenergiåtervinning.
Teknik ersätter stora motorer
Mercedes själva kallar nya Mercedes-AMG C 63 S E Performance för ett teknologiskt mästerverk.
Med funktioner som ”Drift Mode”, fyrhjulsstyrning och en helt unik elektrisk turbo som är tagen direkt från Formel 1 bådar det sannerligen gott för nya C 63 S.
Läs även: Test av Mercedes EQS 450+
Läs även: Mansory förstör en Mercedes-AMG GLS 63
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.