Dagens PS

Nyhet: Land Rovers nya terrängbest

Defender OCTAs namn är inspirerad av den tuffaste och mest åtråvärda mineralen på jorden – en diamant – och den oktaedriska formen som ger dess distinkta utseende och hållbarhet. (Foto: Land Rover)
Defender OCTA:s namn är inspirerad av den tuffaste och mest åtråvärda mineralen på jorden – en diamant – och den oktaedriska formen som ger dess distinkta utseende och hållbarhet. (Foto: Land Rover)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 03 juli 2024Publicerad: 03 juli 2024

Land Rover Defender-familjen får ett nytt tillskott, och det är den mest kraftfulla och snabbaste modellen någonsin med Defender-emblemet, kallad OCTA. Denna bil presenterades precis före sin dynamiska debut på Goodwood Festival of Speed kommande helg.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den nya Defender OCTA utmärker sig särskilt med sin motor. Tidigare versioner av Defender V8 använde en överladdad motor, men OCTA tar steget vidare med en dubbelturbo V8 från BMW, kompletterad med mildhybrid-teknik.

Denna kombination ger bilen en imponerande prestanda, med kraft som märks från första stund.

De fulla förmågorna hos nya Defender OCTA kan automatiskt upptäcka vilket underlag den kör på och optimera dess dynamiska inställningar därefter. Utöver det förvalda Comfort Mode ger Dynamic Mode den ultimata prestandafokuserade upplevelsen för vägen, genom att justera fordonets inställningar för styrning, gas och fjädring med ett tryck på den genomskinliga signaturlogotypknappen på ratten. (Foto: Land Rover)
De fulla förmågorna hos nya Defender OCTA kan automatiskt upptäcka vilket underlag den kör på och optimera dess dynamiska inställningar därefter. (Foto: Land Rover)

På rak väg tar det vilda 4×4-fordonet bara 3,8 sekunder att nå 96 km/h eller 4,0 sekunder att nå 100 km/h. Detta gör den till den snabbaste Defender någonsin.

Men Defender handlar inte bara om fart. Den är känd för sin robusthet och terrängförmåga, något Land Rover inte glömt med OCTA.

Imponerande prestanda och avancerad teknik

Den nya modellen är 28 millimeter högre än andra Defender-modeller och har en 68 millimeter bredare hållning.

Längre och starkare länkarmar förbättrar hjulens rörelsefrihet, och den har märkets nya 6D Dynamics-fjädringsteknik.

ANNONS

Detta inkluderar hydrauliskt sammanlänkade, kontinuerligt variabla semi-aktiva stötdämpare som minskar krängning på vägen och förbättrar rörelsefriheten i terräng.

Den har 33-tums däck, de största som någonsin monterats på Defender som tillverkats, inklusive ett Goodyear Advanced All-Terrain däck1 utvecklat speciellt för OCTA. (Foto: Land Rover)
Den har 33-tums däck, de största som någonsin monterats på Defender som tillverkats, inklusive ett Goodyear Advanced All-Terrain däck1 utvecklat speciellt för OCTA. (Foto: Land Rover)

Land Rover har också utrustat den nya modellen med ett system som automatiskt känner av vilken yta den körs på och optimerar Defender därefter.

Föraren kan även manuellt justera styrning, gas och fjädring. Dessutom finns ett nytt körläge, ‘OCTA’, som aktiverar ett Off-Road Launch Control och justerar ABS för att vara mer effektiv på lösa ytor.

De vanliga Terrain Response-lägena finns också, inklusive Sand, Mud and Ruts, Grass Gravel Snow och Rock Crawl.

Defender OCTAs färgpalett inkluderar två exklusiva och nya premium metallic-finish: Petra Copper och Faroe Green, tillsammans med Carpathian Grey och Charente Grey, medan alla Defender OCTA-modeller har ett kontrasttak och baklucka i en blank Narvik Black. (Foto: Land Rover)
Defender OCTAs färgpalett inkluderar två exklusiva och nya premium metallic-finish: Petra Copper och Faroe Green, tillsammans med Carpathian Grey och Charente Grey. (Foto: Land Rover)
ANNONS

Senaste nytt

Djärvt nytt utseende

Tack vare modellens dramatiska hållning sticker den omedelbart ut från andra Defender-varianter.

ANNONS

Den har 33-tums Goodyear Advanced All-Terrain-däck, breddade hjulhus, en kraftigt omarbetad front och en ny bakre stötfångare med fyra avgasrör.

Alla OCTA:s kommer med en tvåfärgad lackering med ett Narvik Black tak och baklucka, och ägare kan välja en matt skyddsfilm för karossen.

För fler tekniska terrängmanövrar finns Defenders välbekanta Terrain Response-lägen kvar vid förarens fingertoppar med specifika kalibreringar för sand, lera och hjulspår, gräs/grus/snö och stenkrypning – assisterad av förarhjälp för terräng som ClearSight Ground View. (Foto: Land Rover)
För fler tekniska terrängmanövrar finns Defenders Terrain Response-lägen kvar vid förarens fingertoppar med specifika kalibreringar för sand, lera och hjulspår, gräs/grus/snö och stenkrypning. (Foto: Land Rover)

Lyxig inredning

Förändringarna fortsätter i kabinen. Två nya Ultrafabric-alternativ är tillgängliga, och som standard har Defender OCTA en Burnt Sienna semi-aniline läder med Kvadrat textiltrim.

Land Rover har även designat nya säten och installerat ett nytt ljudsystem som låter passagerarna “känna, likväl som höra, musiken.”

Den främre raden på Defender OCTA har helt nya Performance Seats med mer stödjande bolster och integrerade nackstöd. Varumärket Defender är nära kopplat till musik och detta lyfts fram med uppslukande Body and Soul Seat-ljudteknik – tillgängliga för första gången i Defender. (Foto: Land Rover)
Den främre raden på Defender OCTA har helt nya Performance Seats med mer stödjande bolster och integrerade nackstöd. Varumärket Defender är nära kopplat till musik och detta lyfts fram med uppslukande Body and Soul Seat-ljudteknik. (Foto: Land Rover)

Fakta om Land Rover Defender OCTA

ANNONS
  • Motor: 4,4-liters twin-turbo V8 med mild-hybridteknologi
  • Hästkrafter: 626 hk
  • Vridmoment: 750 Nm (800 Nm med launch control)
  • Acceleration 0-100 km/h: 4,0 sekunder
  • Höjd: 28 mm högre än andra Defender-modeller
  • Bredd: 68 mm bredare hållning
  • Däck: 33-tums Goodyear Advanced All-Terrain
  • Pris: Från 1,6 miljoner kronor

Defender 130 som pick-up?

Nu blir det ännu roligare att köra Land Rover. Heritage Customs har precis avslöjat sin senaste pärla: en Defender 130 pick-up med öppen bakdel. Det är

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS