Land Rover Defender-familjen får ett nytt tillskott, och det är den mest kraftfulla och snabbaste modellen någonsin med Defender-emblemet, kallad OCTA. Denna bil presenterades precis före sin dynamiska debut på Goodwood Festival of Speed kommande helg.
Nyhet: Land Rovers nya terrängbest
Mest läst i kategorin
Den nya Defender OCTA utmärker sig särskilt med sin motor. Tidigare versioner av Defender V8 använde en överladdad motor, men OCTA tar steget vidare med en dubbelturbo V8 från BMW, kompletterad med mildhybrid-teknik.
Denna kombination ger bilen en imponerande prestanda, med kraft som märks från första stund.
På rak väg tar det vilda 4×4-fordonet bara 3,8 sekunder att nå 96 km/h eller 4,0 sekunder att nå 100 km/h. Detta gör den till den snabbaste Defender någonsin.
Men Defender handlar inte bara om fart. Den är känd för sin robusthet och terrängförmåga, något Land Rover inte glömt med OCTA.
Imponerande prestanda och avancerad teknik
Den nya modellen är 28 millimeter högre än andra Defender-modeller och har en 68 millimeter bredare hållning.
Längre och starkare länkarmar förbättrar hjulens rörelsefrihet, och den har märkets nya 6D Dynamics-fjädringsteknik.
Detta inkluderar hydrauliskt sammanlänkade, kontinuerligt variabla semi-aktiva stötdämpare som minskar krängning på vägen och förbättrar rörelsefriheten i terräng.
Land Rover har också utrustat den nya modellen med ett system som automatiskt känner av vilken yta den körs på och optimerar Defender därefter.
Föraren kan även manuellt justera styrning, gas och fjädring. Dessutom finns ett nytt körläge, ‘OCTA’, som aktiverar ett Off-Road Launch Control och justerar ABS för att vara mer effektiv på lösa ytor.
De vanliga Terrain Response-lägena finns också, inklusive Sand, Mud and Ruts, Grass Gravel Snow och Rock Crawl.
Djärvt nytt utseende
Tack vare modellens dramatiska hållning sticker den omedelbart ut från andra Defender-varianter.
Den har 33-tums Goodyear Advanced All-Terrain-däck, breddade hjulhus, en kraftigt omarbetad front och en ny bakre stötfångare med fyra avgasrör.
Alla OCTA:s kommer med en tvåfärgad lackering med ett Narvik Black tak och baklucka, och ägare kan välja en matt skyddsfilm för karossen.
Lyxig inredning
Förändringarna fortsätter i kabinen. Två nya Ultrafabric-alternativ är tillgängliga, och som standard har Defender OCTA en Burnt Sienna semi-aniline läder med Kvadrat textiltrim.
Land Rover har även designat nya säten och installerat ett nytt ljudsystem som låter passagerarna “känna, likväl som höra, musiken.”
Fakta om Land Rover Defender OCTA
- Motor: 4,4-liters twin-turbo V8 med mild-hybridteknologi
- Hästkrafter: 626 hk
- Vridmoment: 750 Nm (800 Nm med launch control)
- Acceleration 0-100 km/h: 4,0 sekunder
- Höjd: 28 mm högre än andra Defender-modeller
- Bredd: 68 mm bredare hållning
- Däck: 33-tums Goodyear Advanced All-Terrain
- Pris: Från 1,6 miljoner kronor
Defender 130 som pick-up?
Nu blir det ännu roligare att köra Land Rover. Heritage Customs har precis avslöjat sin senaste pärla: en Defender 130 pick-up med öppen bakdel. Det är
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.