Dagens PS

Nybilsförsäljningen ned med 40 procent i mars

Nybilsförsäljningen ned med 40 procent i mars
Volvo XC40 toppar listan för nyregistrerade bilar i mars. Foto: TT
Mia Jacobs
Mia Jacobs
Uppdaterad: 04 apr. 2022Publicerad: 04 apr. 2022

Nybilsförsäljningen i mars är 40 procent mindre än samma period förra året. Mars 2021 var en rekordmånad, men problem med leveranser och kriget i Ukraina påverkar också bilförsäljningen.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Mars i fjol gav rekordsiffror för registrering av nya bilar när många passade på inför att  bonus-malussystemet trädde i kraft 1 april 2021. Jämfört med förra året är alltså siffran hela 40 procent lägre, en trend som enligt Teknikens Värld hållit i sig i mer än en månad.

“Under årets första kvartal har personbilsregistreringarna totalt minskat med drygt 23 procent, jämfört med samma period förra året”, säger Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden (tidigare Bil Sweden).

“Utbudsproblemen fortsätter att påverka marknaden, med en total efterfrågan i konsumentledet som fortfarande är större än utbudet av fordon”, fortsätter Mattias Bergman. “Kriget i Ukraina påverkar marknaden med störningar av leveranskedjorna”.

“Enorma störningar” för biltillverkarna

Kriget i Ukraina har fått stora konsekvenser för bilindustrin, något som Dagens PS tidigare rapporterat om. Audi rapporterar “enorma störningar” på grund av kriget, och Renault fick skarp kritik innan man stängde sin fabrik i Ryssland. Det råder brist på komponenter som tillverkas i både Ryssland och Ukraina, och kostnaderna har ökat för transporter och varor. Priset på olja skjuter i höjden, vilket ger prisökningar på bensin och diesel.

“Kombinationen av produktionsstörningar, höjda energipriser, höjda kostnader för insatsvaror och transporter, svag krona och den allmänna oron får konsekvenser på den svenska fordonsmarknaden”, säger Mattias Berggren enligt Teknikens Värld.

“Hittills har efterfrågan varit stark, men det redan pressade utbudet och leveransförmågan fortsätter att vara en flaskhals”, fortsätter Berggren.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Elbilarna fortsätter öka

Elbilarna tar större del av marknaden, 56 procent av de sålda bilarna i mars var elbilar. Elbilarna ökade med ungefär 250 procent jämfört med samma period förra året, medan laddhybriderna minskade med 54 procent.

ANNONS

“Elbilarnas kraftiga ökning förklaras delvis del av låga registreringar i fjol, då många inväntade elbilarnas bonushöjning den 1 april, men även av de höga drivmedelspriserna senaste tiden”, säger Mattias Bergman till Teknikens Värld.

Det är framförallt privatkunder som köper laddbara bilar. Förändrade förmånsregler gör att färre företagskunder väljer elmodellerna.

Nybilsförsäljning toppas av Volvo

Volvo toppar också i år listan med god marginal, följt av Volkswagen med liten marginal håller undan för Kia. Tesla är det fjärde mest sålda märket, och femma på topplistan är Toyota.

Också på modellistan är Volvo i topp med XC40. Här kommer Tesla Model Y på andra plats, följt av Volvo XC60, Kia Niro och ännu en Volvo, nämligen S/V60.

Läs även: Nye Volvochefen: Volvo är svenskt, inte kinesiskt 

Läs även: Så kan Tesla bli världens största biltillverkare 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]