Med en design som har åldrats sällsynt väl, glömmer man lätt bort att Volvo XC90 har funnits i hela sju år. Det betyder att det är hög tid för en ersättare, och nu visar patentbilder hur den kommer att se ut.
Nya Volvo XC90: Så kommer den se ut
Mest läst i kategorin
Strax efter att Volvo hade varumärkesskyddat modellnamnet EXC90, fylldes internet av bilder på vad som ser ut att vara en ny Volvo XC90. Det rör sig om skisser som lämnats in för att patentera designen.
Troligtvis bara en facelift
Det finns ett par faktorer som väcker tvivel kring att det här skulle vara den verkliga, nya flaggskeppssuven.
För det första har det spekulerats i att bilmodellen ska få ett vanligt namn, i stället för en bokstavs- och sifferkombination. Volvo sökte i höstas varumärkesskydd för namnet Embla.
För det andra har Volvo sagt att ersättaren till XC90 ska bli en sorts blandning mellan kombi och suv. Bilden nedan visar tydligt en bil som till formen är väldigt lik dagens XC90, vilken som bekant är en helt vanlig suv.
Alltså är det troligt att dessa bilder inte visar mer än en uppdaterad XC90, ämnad att förlänga modellens liv med några år.
Volvo XC90 och Volvo Embla ska leva samtidigt
Volvo har tidigare uttryckt att man kommer att behålla XC90 i modellutbudet även efter att ersättaren har lanserats.
Eftersom denna ersättare ska bli helt och hållet eldriven, är det inte så förvånande. XC90 är en kassako, och elbilismens mognadsgrad är ännu för låg för att man ska kunna anamma tekniken helhjärtat.
Antagligen ser man att vissa traditionellt lagda kundgrupper och mindre utvecklade geografiska marknader skulle gå förlorade om man övergav den beprövade förbränningstekniken helt, samtidigt som en satsning på eldrift tillåter Volvo att profilera sig som ett alternativ för helt nya kunder.
Dessutom hör det till att en XC90 vida överlever bilbranschens konventionella produktlivscykler; den första generationens XC90 såldes ju i hela tolv år!
Designdrag från Polestar
Som sagt visar bilderna en bil vars proportioner överensstämmer mycket väl med dagens Volvo XC90. Nyheterna tycks vara av mer ytlig karaktär.
Längs sidorna är dörrhandtagen infällda, och linjerna rakare och mer distinkta. Fronten är mer förtäckt – vilket betyder elektrifiering på bildesigniska – och påminner om den uppdaterade Volvo XC60 tack vare de vertikala luftintagen längst ute på sidorna.
Den tydligaste skillnaden är lampdesignen, som bär tydliga drag av Polestar. Strålkastarna har smalnat av, för att få en kontur som helt och hållet definieras av Tors Hammare-formen.
Bakljusen påminner om boomerangdesignen på Polestar 2, minus det smala bandet som kopplar elbilens högra och vänstra sidor samman. Bakljusen har också de för Volvo-kombiluckor typiska vertikala styckena, som har separerats från bakljuset i övrigt och fällts in i bakrutans design, eventuellt som bromsljus.
När denna Volvo XC90-ersättare kan tänkas komma att bli tillgänglig för köp är okänt. Med tanke på att designen tycks vara långt gången, och att den nuvarande modellen redan har uppnått pensionsålder, borde det inte dröja alltför länge.
Redaktör på Högsta Växeln.
Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.