Touareg är Volkswagens flaggskeppsmodell. Nu lanseras den i ny tappning med en smärre uppdatering – och dieseln stannar kvar.
Nya Volkswagen Touareg behåller dieseln
Mest läst i kategorin
Nuvarande generation av den stora suv:en Touareg lanserades 2018 som märkets flaggskeppsmodell.
Nu uppdateras premiummodellen med fler teknologiska funktioner och ett smärre kosmetiskt lyft.
Dieseln är här för att stanna
Med ett högt fokus på elektrisk omställning, för Volkswagen såväl som för andra biltillverkare, hamnar stora, dieselslukande suv:ar gärna i skymundan.
Touareg har dock sålts i över 1,1 miljoner exemplar (200 000 av nuvarande generation) globalt vilket gör den till en viktig modell i sitt segment.
Volkswagen belyser komfort och dragkapacitet som utmärkande egenskaper för märkets lyxigaste suv.
Senaste nytt
Inga nya drivlinor för Touareg
Modellen lanseras i Sverige med laddhybriden, som heter Touareg R, som toppversion. Den producerar samma 462 hästkrafter och 700 newtonmeter som innan uppdateringen.
Bensinalternativet som såldes under en period på svenska marknaden har försvunnit helt och kvar är endast dieselmotorn.
Det är en sexcylindrig diesel som producerar 286 hästkrafter och 600 newtonmeter. Både laddhybriden och dieseln har en dragvikt på 3,5 ton.
En Touareg som känns igen
De exteriöra och interiöra designförändringarna är försiktiga.
Touareg har fått ny design på grillen och ljusen framtill och en ljuslist bak som sträcker sig mellan baklyktorna.
Helt nytt för märket är att Volkswagen-logotypen bak på nya Touareg nu lyser rött.
Unikt för Touareg är dessutom nya adaptiva strålkastare som standard. De har fått namnet IQ.Light HD LED Matrix och ska senare bli en del av utrustningen på andra Volkswagen-suv:ar.
Några priser har inte kommunicerats men försäljningen i Sverige startar preliminärt i juni.
Läs även: Nya Volkswagen ID.7 – tysken som ska klå Tesla
Läs även: Nya Volkswagen ID.7 – hej då räckviddsångest
Läs även: Volkswagens vd – ”Ett stort misstag”
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.