Vi var nyligen och provkörde en prototyp av nya Volkswagen ID.7. På plats fick vi även se när när tyskarna drog skynket av den nya elektriska sedanen.
Nya Volkswagen ID.7 – tysken som ska klå Tesla
Mest läst i kategorin
Nya Volkswagen ID.7 kan i mångt och mycket beskrivas som en elektrisk sedan – även om Passat som modell kommer i en ny generation under detta år.
ID.7 stoltserar med lång räckvidd, generösa utrymmen, och ett fokus på effektivitet.
MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 19
Ett utseende som polariserar
Volkswagen ID.7 ser ut som en ID.5 som någon trampat på. Designen är egentligen rätt intetsägande och bilen ser exakt ut som man skulle förvänta sig att en elektrisk Volkswagen-sedan ser ut.
Den har en taklinje som påminner om Lucid Air, och har vissa drag från Nio ET7 i partiet runt baklyktorna.
Med det sagt kan man tycka att märket kunde ha kryddat till exteriören en aning. Rent storleksmässigt hamnar den mitt emellan Tesla Model 3 och Tesla Model S.
Senaste nytt
Drygar ut milen
Den tvålliknande designen bådar gott för bilens luftmotståndskoefficient som ligger på 0,23. Just effektivitet har varit en viktig del för ID.7.
Till en början erbjuds ID.7 i två utföranden – ett med ett 77 kWh-batteri med en räckvidd på 615 kilometer, och ett med ett batteri på 86 kWh som ger en räckvidd på 700 kilometer.
Det går att ladda Volkswagen ID.7 upp till en effekt på 200 kW, vilket är på samma nivå som exempelvis BMW i4.
Uppdaterad interiör
Interiört har Volkswagen ID.7 även fått sig en uppdatering. Framsätena kommer numera från Touareg i ergonomins namn, medan baksätet erbjuder enormt mycket benutrymme.
Huvudutrymmet baktill är dock snäppet mer begränsat som en konsvekens av taklinjen. Det kommer dock en kombi-variant av ID.7 som förhoppningsvis råder bot på det.
Infotainmentsystemet är helt nytt, vilket är tacksamt då det utgående systemet inte är något att skriva hem om.
Det är uppenbarligen något Volkswagen håller med om eftersom de redan utvecklat ett nytt system.
Infotainmentsystemet består av en skärm på 15 tum och systemets layout har förändrats en del jämte föregångaren.
Systemet är intuitivt, snabbt och bjuder på oändligt många konfigurationsmöjligheter.
Många knappar har flyttats till skärmen – på gott och ont – men Volkswagen har valt att ge kunderna möjligheten att lägga till egna genvägar till funktionerna de använder mest.
Klimatanläggningen, knappen för sätesvärme/ventilation och liknande har fått en permanent plats längst ner på skärmen.
Tyvärr är touchknapparna kvar på ratten och under skärmen, något som ska åtgärdas i en kommande uppdatering av ID.7.
Även instrumentpanelen har fått sig en uppdatering. Den är numera minimal och nästan all information visas nu i stället i Head-Up-Displayen.
Det enda som instrumentpanelen innehåller är hastighet, räckvidd och vilken växel man är i.
ID.7 får uppdaterad drivlina
Volkswagen ID.7 lanseras till en början med en elmotor på bakaxeln som pumpar ut 286 hästkrafter och 550 newtonmeter.
Det innebär en 0-till-100-tid på ungefär sju sekunder och en toppfart på 180 kilometer i timmen. Tjänstevikten är ungefär 2 200 kilogram
Det kommer även en fyrhjulsdriven ID.7 GTX som även kommer att ha en elmotor på framaxeln. Även en kombivariant av ID.7 väntas dyka upp.
Lansering
Bilen kommer att tillverkas i Europa för den europeiska och nordamerikanska marknaden medan kinesiska bilar kommer att tillverkas i Kina.
Säljstart för Volkswagen ID.7 i Sverige beräknas till andra halvan av 2023 medan bilen lanseras under fjärde kvartalet.
Prismässigt räknar vi med att den landar kring 650 000 kronor baserat på det vi har hört.
Läs även: Provkörning av Volkswagen ID.7 Prototyp
Läs även: Nya Volkswagen ID.7 – hej då räckviddsångest
Läs även: Volkswagens vd – “Ett stort misstag”
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.