Volkswagen kör på för fullt med elektrifiering. Tio nya bilar ska lanseras till 2026 – först ut är sedanen ID.7 och vi har fått en exklusiv första visning.
Nya Volkswagen ID.7 - hej då räckviddsångest
Mest läst i kategorin
Volkswagen satsar på el och inget annat. Det kunde vi konstatera i en intervju med Volkswagens vd Thomas Schäfer.
Efter ett sexårigt uppehåll återvänder amerikanska Volkswagen Group till teknikmässan i Las Vegas.
Consumer Electronics Show, eller CES, är namnet på världens populäraste mässa för rykande färsk elektronik.
Anledningen är att märket vill visa upp en särskild nyhet, nämligen den eldrivna sedanen som har fått namnet ID.7.
Från koncept till verklighet
ID.7 har tagit inspiration från konceptbilen ID. Aero som tidigare premiärvisats i Kina.
Volkswagen menar att man har lyssnat och tagit till sig tidigare kritik och det ska ha åtgärdat en rad irritationsmoment.
Några nya, bättre funktioner är, ett nytt koncept för displayen, en 15-tums skärm, mer lättillgängliga reglage för klimatanläggningen och äntligen, bakgrundsbelysta touch-knappar under skärmen.
Volkswagen nämner klimatanläggningen flera gånger, även på plats under presentationen. ID.7 kan exempelvis börja värma eller kyla kupén när man närmar sig med nyckeln.
En ID.7 klädd för Las Vegas
Bilen vi får kika på är tungt kamouflerad. Det är närmare bestämt 40 lager färg som pryder den qr-kod-inspirerade sedanen.
Färgen kan dessutom lysa när elektricitet strömmar igenom den, så kallad elektroluminiscens. Allt för att passa in i Las Vegas extravaganta miljö.
(Nästan) längst räckvidd av alla
Räckvidden ska enligt Volkswagen vara cirka 700 kilometer på en laddning. Det slår alla Teslas modeller och är strax bakom räckviddsmästaren Mercedes EQS.
Närmare 70 mil enligt WLTP ska kunna uppnås av en strömlinjeformad kaross som, enligt märket själva, påminner om övriga ID-familjen. Dessutom är dörrhandtagen infällda.
Med sluttande tak, låg profil och lång hjulbas är nya ID.7 dock inte lik någon annan elbil i Volkswagens nuvarande modellutbud.
På bilderna syns en aggressivt avskalad interiör med nya displayer och en ny växelväljare. Exteriörbilderna antyder att ID.7 är en halvkombi med sin korta bagagelucka.
ID.7 är en satsning på lyx
Märket menar att ID.7 är en bil i övre mellanklassegmentet men att det fortfarande handlar om en volymbil.
Den kan trots allt stoltsera med en längd på fem meter och en hjulbas på nära tre meter och hamnar därmed mellan Passat och den äldre lyxsedanen Phaeton.
Volkswagen ID.7 blir märkets sjätte bil i ID.-familjen. Inom en snar framtid finner vi alltså modellerna ID.3, ID.4, ID.5, ID.6 (säljs enbart i Kina), ID. Buzz och ID.7 i utbudet.
Gasen i botten
Mer information om ID.7 får vi inte ta del av just nu. Bilen vi såg på plats var täckt från tak till hjul och även insidan var dold.
Med det sagt uppfattades den som stor och ståtlig, med rätt förutsättningar för att konkurrera med snäppet lyxigare rivaler.
Volkswagen ID.7 som ska serieproduceras förväntas ha världspremiär under början av sommaren 2023.
Volkswagen har redan levererat 500 000 bilar från ID.-familjen och med ytterligare nio nya modeller utlovade inom fyra år verkar de inte släppa på gasen.
Läs även: Lucid Air äntligen i Europa – vi har provkört
Läs även: Polestar 3 är här – billig och kraftfull
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.