Sedan 1951 har Toyota Land Cruiser varit det ultimata valet för de som premierar framkomlighet i precis alla världens hörn. Nu finns det en helt ny ”liten” Land Cruiser.
Nya Toyota Land Cruiser satsar på diesel och nostalgi
Mest läst i kategorin
Toyota Land Cruiser erbjuds i en rad olika utföranden. Sedan 1984 har den sensationellt robusta 70-serien (J70) erbjudits och är valet för hjälporganisationer världen över.
Medan J70 är mer terrängorienterad finns även mer komfortorienterade modeller.
Däribland finner man flaggskeppet J300 – som inte erbjuds på den västeuropeiska marknaden – och tidigare J150 – även kallad Prado.
Nu har alltså japanerna dragit skynket av ersättaren till den sistnämnda – J250.
En riktig storsäljare
På de 72 åren som Land Cruiser har funnits har totalt 11 miljoner sålts i över 170 länder. De som frekventerar ställen som Australien, Afrika, och Sydamerika vet att modellen är omåttligt populär.
Nya Land Cruiser 250 tar sig an en mer komfort- och retroinspirerad approach. Den sitter på Toyotas nya GA-F-plattform som erbjuder stel bakaxel och individuell hjulupphängning fram.
Resultatet är en bil som är optimerad för terrängen samtidigt som den inte är helt odräglig på vanliga vägar, åtminstone om man ska tro Toyota själva.
Senaste nytt
Toyota Land Cruiser är en terrängbil på riktigt
Toyota Land Cruiser är skapad för att vara en tvättäkta terrängbil, med förmågan att kunna ta sig fram överallt, oavsett förhållanden.
Det är även något som kunderna efterfrågar – däribland FN – varför nya Land Cruiser 250 är utrustad med urkopplingsbar främre krängningshämmare, vilket ökar framkomligheten i ojämn terräng.
På typiskt terrängmanér erbjuds nya Land Cruiser 250 med en 2,8-liters turbodieselmotor på 204 hästkrafter. Kraften går ner i backen via alla fyra hjulen och en åttastegad automatlåda.
Från 2025 kommer även en mildhybridvariant att finnas tillgänglig. Dragvikten är 3 500 kilogram.
Retrostuk genomsyrar designen
Designmässigt har Land Cruiser 250 fått sig rett rejält lyft. Bilen ser bestämt robust ut och har många nostalgiska inslag.
Den nya terrängbilen har korta överhäng, rundade hörn och en smalare samt lägre kaross. Fortsättningsvis har karossdelarna utformats för att lätta kunna bytas ut vid skada.
Nya Land Cruiser 250 är 4,9 meter lång, att jämföra med exempelvis en Range Rover som är strax över fem meter.
Man kan välja mellan fyrkantiga och runda framlyktor.
Lansering i höst
Nya Toyota Land Cruiser 250 lanseras i oktober och kommer först i form av en First Edition-utgåva som är begränsad till 3 000 exemplar.
Specialmodellen erbjuder klassiskt runda strålkastare och ett val av två tvåtonslacker.
Svenska priser kommuniceras i slutet av oktober.
Läs även: Recension av Toyota Land Cruiser 200 i Australien
Läs även: Recension av Toyota Land Cruiser 70
Läs även: Recension av Toyota Land Cruiser Prado
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.