Volkswagens storsäljare sedan ett par år tillbaka ska komma i en ny generation. Vi har fått en exklusiv första titt och provkörning av helt nya Tiguan.
Nya Tiguan provkörd - Volkswagens populäraste bil
Mest läst i kategorin
Volkswagen Tiguan debuterade 2007 och blev snabbt ett populärt val bland familjer.
Den blev så pass populär att Volkswagen har lyckats sälja över åtta miljoner Tiguan och de senaste åren har modellen varit tillverkarens bästsäljare.
Nu är det snart dags för premiär av tredje generationen Tiguan och vi har fått en första titt och provkörning av bilen innan den officiellt visas upp för världen.
Sista rycket för förbränningsmotorn
Nya Tiguan baseras på en plattform som Volkswagen kallar för MQB evo där den senare delen står för ”evolution”.
Det är med andra ord en vidareutveckling av nuvarande MQB-plattform som är flexibel nog att användas av allt från lilla Polo till den bra mycket större Atlas.
Plattformen blir den sista för förbränningsmotorer eftersom framtida fokus ligger på omställningen till eldrift.
Ny intuitiv interiör
Volkswagen har valt att lyssna på tidigare kritik och inte gå över till touchreglage helt och hållet.
Knapparna på ratten och för belysningen är fysiska och touchreglagen för volym och temperatur är bakgrundsbelysta.
Infotainmentskärmen har vuxit och mäter nu 13 tum i standardutförande och hela 15 tum om man klickar i rätt tillval. Det är samma som sitter i nya ID.7.
Mjukvaran är omarbetad och fungerar bättre än i de tidigare systemen.
I mittkonsolen sitter nu ett vred för körlägen och volym. Växelväljaren har flyttat till en spak till höger om ratten för att frigöra utrymme.
Volkswagen nämner att interiörens kvalitet ska vara bättre än tidigare och den känns de facto mer genomtänkt och premium än nuvarande generation.
Längre elektrisk räckvidd för nya Tiguan
Nya generationen Tiguan får en rad olika motoralternativ.
Man kommer att kunna välja mellan diesel, bensin, mildhybrid och laddhybrid.
Vilka effekter de olika alternativen ger och vilka motorstyrkor vi får på den svenska marknaden är ännu inte officiellt.
Den information som ges är angående plug-in-hybriden som på Volkswagen-språk heter eHybrid.
Det kommer en som producerar 204 hästkrafter och en starkare som producerar 272 hästkrafter. Båda versioner blir fortsatt framhjulsdrivna.
Räckvidden på el har ökat till ”upp till 100 kilometer” vilket gör Tiguan till en direktkonkurrent till bland annat laddhybridsvarianterna av Volvo XC60 och Mercedes GLC.
Tiguan med mer komfort
Två nyheter som Volkswagen belyser lite extra är IQ-Light HD Matrix och DCC Pro.
Den förstnämnda är adaptiva strålkastare som lånas direkt från Touareg.
DCC Pro är en vidareutveckling av adaptiva stötdämpare som nu har fått dubbla ventiler vilket möjliggör en mycket mjukare färd.
I displayen kan man välja mellan 15 steg för komfort eller sport. Efter att ha svängt in på riktigt ojämna vägar under provkörningen kan jag meddela att skillnaden är tydligt märkbar.
Nya Tiguan är klart mer komfortinriktad än tidigare utan att bilen känns tung eller orolig. Dessutom är styrningen direkt och kontrollerad, och lättare än tidigare.
Viktig generation för Volkswagen
Nya Volkswagen Tiguan har förfinats och förbättrats och resultatet är ett relativt stort och viktigt kliv upp för Volkswagens bästsäljare.
Volkswagen planerar att ha världspremiär för nästa generation Tiguan i höst. Då får vi också se vad den nya designen har att erbjuda. Lanseringen kommer att äga rum i början av 2024.
Volkswagen kommer även att lansera en ny generation Passat. Mer information om den dyker upp senare i sommar.
Läs även: Provkörning av nya Volkswagen ID.7 – drygar ut milen
Läs även: Provkörning av uppdaterade Volkswagen ID.3 – missar målet
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.