Enyaq är Škodas största eldrivna suv, och nu har den blivit lite snabbare. Är nya Škoda Enyaq RS iV ett frustande monster till sportbil eller bara en milt trimmad familje-Škoda?
Nya Škoda Enyaq RS iV är ett får i ulvakläder
Mest läst i kategorin
Vi begav oss till Spanien för att lägga i Högsta Växeln och ta reda på det!
Försiktig uppgradering
Jämfört med en vanlig Enyaq får man något bättre prestanda och ett body kit med en RS. Interiören får vissa mindre uppgraderingar men det rör sig snarare om en välutrustad Enyaq med bättre acceleration än en fullfjädrad prestandabil.
0-100 km/h går på 6,5 sekunder, en siffra som knappast imponerar bland prestandainriktade elbilar. Enyaq RS känns således aldrig märkvärdigt snabb men för målgruppen misstänker jag att det är alldeles lagom.
Prestandadifferensen jämte en standard-Enyaq är märkbar men knappast slående.
Fortsätter vi på ämnet målgrupp så misstänker jag även att bilens spekulanter egentligen inte kan känna någon skillnad i prestanda mellan vanliga Enyaq och Enyaq RS.
Samtidigt är prispåslaget inte mer än runt 30 000 kronor varför jag ställer mig något kluven till modellen. Kunderna lär därför välja RS för att de tycker att den ser sportig ut snarare än för prestandans skull.
Senaste nytt
Kluven körupplevelse
På gränsen upplevs Enyaq RS som mjuk och tung, och den tar sig runt kurvor men på ett relativt motvilligt vis. RS får inget uppgraderat chassi eller fjädring i förhållande till modellen under i hierarkin.
Som en helt normal familjebil finns det emellertid inte mycket att klaga på. RS behåller även alla Enyaqs smarta och praktiska lösningar och egenskaper.
Körkänslan kompromissas av att bromsarna upplevs som svampiga och svårmodulerade och att styrningen inte känns särskilt precis.
Detta är helt solklart inte en sportig bil och den som köper en Enyaq RS bör heller inte förvänta sig det.
Škoda Enyaq RS iV förblir praktisk och bekväm
Å andra sidan är Enyaq RS tyst och mestadels bekväm, en enkel bil att leva med. Innerutrymmena är generösa, bagageutrymmet stort, och körpositionen god.
Infotainmentsystemet är alldeles för rörigt eftersom Škoda verkar envisas med att visa all tänkbar information samtidigt.
Å andra sidan gäller detta för de flesta konkurrenter som anammat iPad-på-instrumentpanelen-tänket.
Summan av kardemumman
Med Enyaq RS har Škoda inte konverterat modellen till en fullblodig sportbil utan försett den med en försiktig prestandaökning och lite kosmetiskt godis.
Detta låter kanske underväldigande, och på sätt och vis är det också det, men samtidigt måste man ha prisskillnaden i åtanke som även den är marginell.
Den som väljer Enyaq RS lär göra det främst för att de uppskattar hur den ser ut och inte har något problem att betala 30 000 spänn extra för det.
Själv hade jag dock hellre spenderat mellanskillnaden på skumtomtar och ischoklad.
Högsta Växelns helhetsintryck av Škoda Enyaq RS iV
Slutbetyg: 3/5
Nya Škoda Enyaq RS iV är sportig på ett sätt som folk som inte är särskilt sportiga kommer att uppskatta. Den är praktisk, trevlig att ratta och väldigt genomtänkt, på typiskt Škoda-manér.
Med det sagt rör det sig inte om någon regelrätt prestanda-suv, utan det man betalar för är lite extra krut och en sportigare utstrålning.
Škoda Enyaq RS iV (2023)
Motor: Dubbla elmotorer, 299 hästkrafter, 460 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös växellåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,5 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Elektrisk räckvidd: 514 km
Vikt: 2 258 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4653/1879/1605 mm
Pris: från 699 900 SEK
Läs även: Provkörning av Škoda Enyaq Coupé RS iV
Läs även: Recension av Škoda Enyaq 80x
Läs även: Recension av Škoda Enyaq 80 iV
Motorjournalist. Medgrundare av Högsta Växeln 2015.
Motorjournalist. Medgrundare av Högsta Växeln 2015.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.