Martorell, Spanien. Den spanska biltillverkaren har lanserat den nya generationen av storsäljaren Leon. Det handlar om en rakt igenom ny bil som delar plattformen med bland andra VW Golf, men som behåller den sportiga attityden som utmärkt modellen och senare i år kommer den även som laddhybrid.
Nya Seat Leon även som laddhybrid
Mest läst i kategorin
Jag har alltid hävdat att Seat gör roligare bilar än storebror VW och rent designmässigt så råder det ingen tvekan om att helt nya Seat Leon tänker fortsätta på den banan. Den nya generationen utstrålar mer sportighet än föregångaren och det kommer säkert att göra modellen gott i den konkurrens som primärt utgörs av den populära VW Golf.
”SEAT Leon är vår mest sålda modell, och vi vill att den ska fortsätta på den inslagna vägen. Därför har SEAT investerat mer än 1,1 miljarder euro i helt nya SEAT Leon, främst inom fordonsutveckling och i produktionsanläggningarna”, berättar Carsten Isensee, tillförordnad VD på SEAT.
Vad är det då som denna gigantiska investering bidragit till och som är nytt? Det skulle vara enkelt att säga allt, men det är en sanning med viss modifikation. De flesta drivlinorna delas med övriga produkter inom Volkswagen Group som innefattar ett flertal olika motorer som vi hittar i bl.a. nya VW Golf. Det handlar om bensinmotor (TSI), dieselmotor (TDI) mildhybrid (eTSI) och laddhybriden (eHybrid) som härstammar från Passat GTE och Skoda Superb iV. Man kommer också att erbjuda en naturgasdriven 1.5-liters CNG-motor (TGI) som utvecklar 130 hk.
Bensinmotorerna till nya Leon är alla direktinsprutade och turboladdade och levererar en effekt på mellan 110-150 hk. Bland dessa hittar vi för första gången en 3-cylindrig 1.0-liters TSI-motor på 110 hk och dessutom större 1.5-litersmotorer med en effekt på 130 och 150 hk. Seat anser att diesel förblir en viktig teknologi för att minska koldioxidutsläppen och erbjuder tre 2.0-liters TDI motorer med effekter på 115 till 150 hk.
Bilen är baserad på MQB Evo-plattformen som man delar med bl.a. nya VW Golf. 5-dörrarsmodellen är 4.368 mm lång (+86 mm), 1.800 mm bred (-16 mm) och 1.456 mm hög (-3 mm). Hjulbasen mäter 2.686 mm, vilket är 50 mm mer än på den förra generationen. Sportstourer-versionen är 4.642 mm lång (+93 mm), 1.800 mm bred (-16 mm) och 1.448 mm hög (-3 mm). Hjulbasen mäter 2.686 mm, vilket är 50 mm mer än på den tredje generationen.
Interiören kombinerar funktionalitet, minimalism, elegans och kupén har designats för att vara så ergonomiskt som möjligt vilket ska optimerar komforten för alla ombord. Infotainmentsystemets 10″-display bjuder på geststyrning och minimerar antalet fysiska knappar. De mest kritiska funktionerna styrs fortfarande via mer traditionella reglage. Halvkombiversionen av SEAT Leon har ett bagageutrymme på 380 liter (samma volym som den förra generationen), medan Sportstourer rymmer 617 liter bagage, 30 liter mer än den förra generationen.
Som de flesta nya bilar är även nya Leon utrustad med allehanda uppkopplingar där Full Link är namnet på den del av systemet som låter användarna koppla upp sina enheter till bilens infotainmentsystem via Android Auto eller Apple CarPlay. Online Connecitvity-enheten, som har ett eget integrerat SIM-kort, gör att modellen aldrig tappar kontakten med den digitala världen. Det innebär att vissa av infotainmentsystemets funktioner kan använda realtidsdata från molnet, vilket ger fler möjligheter än vad traditionella navigationssystem kan erbjuda. Det integrerade SIM-kortet gör att Seat Leon har tjänsten eCall som omedelbart kontaktar räddningstjänsten om man skulle råka ut för en incident.
I dagsläget har vi inte fått några prisindikationer. Introduktionen hos återförsäljarna sker under hösten men orderböckerna har redan öppnats.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.