Renault Espace är en ny bil, med ett gammalt namn. Den introducerades som en minibuss men har nu blivit en suv.
Nya Renault Espace viker sig för trenden – blir suv
Mest läst i kategorin
Minibussen Renault Espace introducerades 1983 som ett alternativ till den stora familjen. Modellen behåller sitt namn 40 år senare men har just visats upp i en helt ny skepnad.
Espace har sett världen i fem generationer och nu är det alltså dags för den sjätte generationen att tillkännages.
Espace är fortfarande sjusitsig
Den nya suven kan konfigureras som fem- eller sjusitsig trots att yttermåtten är mindre än tidigare generationers. Den tredje sätesraden kan läggas till utan extra kostnad och allt får plats i en bil som mäter 4,72 meter på längden.
Renault själva beskriver Espace som en bil med komfort, utrymme och innovativa lösningar och man lovar att det DNA:t ska leva vidare i helt nya Espace.
Insidan är designad för att vara så utrymmeseffektiv som möjligt med maximalt utrymme för passagerare och layouten ska vara ”extremt anpassningsbar”.
Senaste nytt
Fransosen byggs i Spanien
Nya Renault Espace ska tillverkas i Palencia, Spanien. Här ligger en fabrik som har genomgått över en ett år lång renovering för att hålla hög teknisk standard.
Fabriken har fått 400 nya robotar som kompletterar de 900 robotar som fanns innan renoveringen påbörjades.
Ny plattform delas
Espace byggs på plattformen CMF-CD som den delar med modellsyskonet Renault Austral.
Plattformen har möjliggjort en nerbantning på 215 kilogram och en design som innebär mindre luftmotstånd.
Det gör nya Espace mer effektiv vilket innebär 35 procent mindre utsläpp. Bra för både isbjörnarna och plånboken med andra ord.
Renault utlovar en räckvidd på 110 mil på en tank. Det innebär att man i teorin ska kunna ta sig genom hela Frankrike på en tank.
Espace rullar fortfarande på bensin
Trots trenden att skippa konventionellt drivmedel och satsa fullt på el så behåller nya Espace förbränningsmotorn.
Drivlinan, som är en fullhybrid, består av en bensinmotor, två elmotorer och ett litet batteri.
Den trecylindriga bensinmotorn är på 1,3 liter och producerar 130 hästkrafter och 205 newtonmeter.
Tillsammans med elmotorerna producerar nya Espace 200 hästkrafter som skickas ner i backen via en automatisk växellåda som har lånat teknik från Formel 1.
Det är nog för att skicka familjesuven från 0 till 100 kilometer i timmen på 8,8 sekunder med en toppfart på 175 kilometer i timmen.
Taklinje som har börjat slutta
Renault har valt att inte bara ge nya Espace en ny design, utan att även omdefiniera vilken biltyp modellen är.
Den har gått från att vara en klassisk minibuss med den välkända kilformen till att bli en trendig suv med sluttande taklinje och muskulösa drag.
Fälgarna har växt och takspoilern likaså. Det kan verka motsägelsefullt att en bil som är ämnad att frakta personer har krympt och fått en sportigare look.
Lika rymlig som tidigare generationer Espace
Renault försäkrar dock att nya Espace ska vara minst lika rymlig som tidigare. Exakt hur rymlig insidan uppfattas får vi återkomma med när vi har testat bilen.
Nya Renault Espace byter skepnad men märket håller hårt i namnet. Den som är sugen på den nya suven ska kunna beställa nya Espace senare i vår. I Sverige lanseras den under 2024.
Läs även: Renault Megane är vad VW ID.3 borde ha varit
Läs även: Dacia Spring – Europas billigaste elbil imponerar
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.
Rätt företagsförsäkring online på ett ögonblick
Lika enkelt att köpa företagsförsäkring som det är att shoppa kläder. Se ditt pris direkt!
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.