Sedan 1990 har totalt 16 miljoner Renault Clio sålts världen över. Nu har generation fem fått sig en uppdatering och vi begav oss till Belgien för en provkörning.
Nya Renault Clio provkörd: Går 80 procent på el
Mest läst i kategorin
Clio är det mest sålda franska fordonet i världen tillika den mest sålda Renault-bilen globalt.
Den förblir dessutom en av de mest sålda bilarna i Europa och är enormt viktigt för Renaults lönsamhet.
Sportigt värre
Uppdateringen av Renault Clio är mer kosmetisk än något annat. Det är extra tydligt i versionen vi testade – Esprit Alpine – som är den nya toppmodellen.
Den debuterar med fransmännens nya designspråk – en del av det märket kallar för Nouvelle Vague – vilket märks med den nya logotypen, den sportigare grillen, smalare varselljus, samt de mer aggressiva framlyktorna.
Baktill har stötfångaren fått sig en uppdatering, allt i syfte att ge Clio mer pondus.
Interiört möts man av en 10 tum stor digital instrumentpanel, och en 9,3 tum stor infotainmentskärm. Interiören är helt läderfri och kan fås med återvunnet tyg.
Senaste nytt
Hybrid som flaggskepp
Den väntade storsäljaren är hybrid-modellen – kallad E-Tech – vars drivlina är bestämt komplicerad.
Hybrid-drivlinan fungerar genom att kombinera två elmotorer, en förbränningsmotor på 94 hästkrafter, en fyrstegad växellåda utan koppling och ett batteri på 1,2 kWh.
Medan de tidigaste bilarna med denna lösning upplevdes som ryckiga, har Renault uppenbarligen satt på hårdhandskarna när det kommer till den uppdaterade modellen.
Drivlinan är betydligt mjukare och låter inte alls lika mycket. I stadskörning går den på el upp till 80 procent av tiden – under normal körning – tack vare det förhållandevis stora batteriet.
I sakta mak fungerar drivlinan bra och den känns mjuk och behaglig. Att ligga runt fyra liter per 100 kilometer i förbrukning är dessutom ingen svår match.
Det är emellertid när man kör mer dynamiskt som drivlinan kliver ut ur sin komfortzon, men bilen visar ändock upp en mer körglad sida.
I det stora hela framstår drivlinan som trög vid mer inspirerade körning, men det är sällan som det de facto upplevs som ett problem, då det inte är där Clio är tänkt att briljera.
Renault Clio är lika vardaglig som baguette
Komfortmässigt är Clio relativt stötig i låga hastigheter, men när man väl är uppe i fart lyckas den väl med att jämna ut vägen. Ljudnivån i kupén är tyst och bilen känns stabil även i högre hastigheter.
Att köra Clio långa sträckor hade varit en enkel match, något som hade varit rejält tröttsamt för inte särskilt många år sedan.
Stolarna är bekväma och infotainmentsystemet är lättanvänt och för det mesta intuitivt även om det börjar kännas till åren. Även baksätet upplevs som rymligt.
Varför fransoserna inte har installerat samma Google-baserade infotainmentsystem som finns i nya Megane E-Tech förblir en gåta.
Summan av kardemumman
Uppdaterade Renault Clio är inte revolutionerande, men följer ett redan beprövat recept. Hybriddrivlinan fungerar bättre än tidigare och går på el bra mycket oftare än man förväntar sig vilket resulterar i låg förbrukning.
Rent kördynamiskt är uppdaterade Clio rolig att ratta, men inte lika sportig som det nya ansiktslyftet ger nys om. Fjädringen har problem med ojämnheter i låga farter, men väl upp i hastighet tar den sig fram som en betydligt större bil.
Uppdaterade Clio erbjuder ett attraktivt helhetspaket där prissättningen får avgöra hur vettigt det är.
Det finns inget officiellt pris i Sverige ännu, men indikationen är på cirka 330 000 kronor för toppmodellen Esprit Alpine. Lansering beräknas till hösten.
Renault Clio E-Tech (2023)
Motor: 1,6 liters fyrcylindrig motor, elmotor, 145 hästkrafter,
Kraftöverföring: E-Tech Dogbox automatväxellåda
Acceleration 0–100 km/h: 9,3 sekunder
Toppfart: 174 km/h
Vikt: 1 238 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4053/1798/1439mm
Pris (indikation): 330 000 SEK
Redaktionens första intryck av nya Renault Clio
Slutbetyg: 4/5
Segmentet för småbilar börjar minska i Sverige. Några exempel är Ford Fiesta som lagts ner och Volkswagen Polo som inte tas in i landet. Renault Clio håller fortsatt fanan högt och erbjuder ett attraktivt helhetspaket.
Läs även: Renault Megane är vad VW ID.3 borde ha varit
Läs även: Renault Kangoo – bäst i test
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.