Dagens PS

Nya Renault 4: En flirt med både dåtid och nutid

En liten karamell i sin fina gröna pastellfärg. En flirt med dåtiden och nutiden. (Foto: Renault)
En liten karamell i sin fina gröna pastellfärg. En flirt med dåtiden och nutiden. (Foto: Renault)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 14 okt. 2024Publicerad: 14 okt. 2024

Paris Motor Show pågår för fullt och nu har Renault visat upp sin 4 E-Tech Electric som de tidigare släppt några bilder av, som en teaser.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Renault har presenterat sin nya eldrivna suv, 4 E-Tech Electric, på Paris Motor Show.

Modellen är en modern tolkning av den klassiska Renault 4 som tillverkades mellan 1961 och 1992.

Lite Mini Cooper i baken på den här va? Men det gör inget. (Foto: Renault)
Lite Mini Cooper i baken på den här va? Men det gör inget. (Foto: Renault)

Den nya versionen kombinerar retrodesign med modern teknik och erbjuder en räckvidd på upp till 40 mil.

Design med inspiration från originalet

Den nya 4:an har tydliga drag av originalet, men med ett modernt uttryck.

Frontgrillen är inspirerad av den klassiska modellen och är tillverkad i ett enda stycke.

Även bakljusen har hämtat inspiration från originalet, men med en modern LED-signatur.

Udda baklyktor. Vi gillar dem. (Foto: Renault)
Udda baklyktor. Vi gillar dem. (Foto: Renault)
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Rymlig interiör med modern teknik

Renault 4 E-Tech Electric är större än den närbesläktade Renault 5. Den erbjuder gott om utrymme för både passagerare och bagage.

Baksätet har ett knäutrymme på 16 centimeter och en takhöjd på 85 centimeter. Bagageutrymmet rymmer 420 liter.

Säkert en kul och kompetent elbil för både familjen och paret, staden och landet. (Foto: Renault)
Säkert en kul och kompetent elbil för både familjen och paret, staden och landet. (Foto: Renault)

Interiören är utrustad med två horisontella skärmar. En 10-tums pekskärm i mitten ger tillgång till infotainmentsystemet OpenR Link med Google Maps och andra appar.

Två olika drivlinor

4 E-Tech Electric kommer att finnas med två olika drivlinor. Båda versionerna har en elmotor med antingen 90 kW (122 hk) eller 110 kW (150 hk).

Batteriet finns i två storlekar, 40 kWh eller 52 kWh. Den större batteriversionen ger en räckvidd på upp till 40 mil.

All vinklar. Vad säger ni om den lilla rutan i bak? (Foto: Renault)
All vinklar. Vad säger ni om den lilla rutan i bak? (Foto: Renault)
ANNONS

Laddning sker via en 11 kW AC-laddare eller en DC-snabbladdare på upp till 100 kW.

Bilen är även utrustad med V2L- och V2G-teknik, vilket innebär att den kan användas för att ladda andra elektriska apparater eller för att mata tillbaka ström till elnätet.

Den moderna fronten är rak och ren. (Foto: Renault)
Den moderna fronten är rak och ren. (Foto: Renault)

Fokus på hållbarhet

Renault har lagt stor vikt vid hållbarhet i produktionen av 4 E-Tech Electric. 75 procent av leverantörerna finns inom 30 mils radie från fabriken i Maubeuge.

Dessutom är 26,4 procent av materialen i bilen återvunna.

100% el. Trots det minskade intresset så måste biltillverkarna skapa elbilar för att EU ska nå sina klimatmål- (Foto: Renault)
100 procent el. Trots det minskade intresset så måste biltillverkarna skapa elbilar för att EU ska nå sina klimatmål- (Foto: Renault)

Lansering och pris

Renault 4 E-Tech Electric är planerad att lanseras i mitten av 2025. Priser och specifikationer kommer att presenteras närmare lanseringen.

ANNONS

Fakta

  • Märke: Renault
  • Modell: 4 E-Tech Electric
  • Motor: Elmotor, 90 kW (122 hk) eller 110 kW (150 hk)
  • Batteri: 40 kWh eller 52 kWh
  • Räckvidd: Upp till 40 mil (WLTP)
  • Laddning: 11 kW AC, upp till 100 kW DC
  • Förbrukning:
  • Pris:
  • Lansering: Mitten av 2025


Dubbla prestandanyheter från Mini i Paris

Mini passar på att lansera två nya toppmodeller i samband med Paris Motor Show, som går av stapeln mellan 14 och 20 oktober. Båda bilarna, Mini John

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS