Range Rovers minsta modell, Evoque, har uppdaterats. Den får ny design och en interiör där en stor skärm har ersatt alla knappar.
Nya Range Rover Evoque slopar alla knappar
Mest läst i kategorin
Range Rovers modellutbud består av ett gäng suvar. Den minsta bilen i modellutbudet heter Range Rover Evoque och den lanserades 2011.
Evoque blev en nystart för märket när koncernen köptes upp av indiska Tata.
Den andra generationen Evoque såg världen 2018 och fick en uppfräschning i form av en stilren design som påminde mer om storebror Velar.
Skärm istället för knappar
Senaste uppdateringen kommer med nyheter som mer utrymmet i kupén, automatiska Pixel-LED-strålkastare och säten i ullmaterial som ska vara ett lyxigt alternativ till läder.
Den största nyheten är dock den 11,4 tum stora infotainmentskärmen som har ersatt exakt alla fysiska reglage och knappar för kontroll av volym, temperatur samt sätesvärme och avfrostning.
Borta är alltså den dubbla skärmlayouten som finns i nuvarande Evoque.
De fysiska reglage som är kvar i mittkonsolen är en växelväljare, knappen för varningsblinkers och startknapp.
Evoque kommer som laddhybrid
När den andra generationen Evoque lanserades så lovade Jaguar Land Rover att det skulle komma en laddhybrid.
Coronapandemin satte dock käppar i hjulen och drivlinan försenades kraftigt.
Nu gör tillverkaren ett nytt försök att satsa på laddhybriden redan vid lanseringen av bilen.
Över sex mil på el
Plug-in hybriden heter Evoque P300e och den har ett batteri som tillsammans med en trecylindrig 1,5-liters bensinmotor producerar 309 hästkrafter.
Den är fyrhjulsdriven och ska klara 62 kilometer på ren el enligt WLTP.
Land Rover hävdar dock att den bara klarar upp till 48 kilometer på ren el ”vid verklig körning” samt att den kan snabbladdas.
Nya Range Rover Evoque går att beställa redan nu.
Läs även: Recension av Range Rover P530 (V8)
Läs även: Provkörning av Range Rover Sport
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.