Som utlovat drog Porsche igår av täcket på nya Taycan. Den bil som ska spöa rivalen Tesla Model S Plaid rejält på fingrarna.
Nya Porsche Taycan – ett kraftmonster är löst
Mest läst i kategorin
Prestige är dyrt. Riktigt dyrt. Speciellt när de stora gossarna leker och tävlar om tiondelar av sekunder.
När det gäller att vara snabbast på något, sparas det inte på miljonerna. Att få möjligheten ett lägga sista ordet i en sådan duell, är värt hur mycket som helst.
Snabbaste standardbilen
Duellen denna gång handlar självklart om vem som bygger den snabbaste standardelbilen. I ena ringhörnan står Tesla, i den andra Porsche.
När Tesla släppte sin Model S Plaid, som spöade allt annat motstånd med en acceleration upp till 100 på 2,1 sekund, fick Porsche fnatt.
Att bli slagen av en standardbil på sin egen hemmaplan var bara för mycket. Sedan dess har ingenjörerna i Stuttgart jobbat på en Tesla-dödare.
Och nu är den släppt. Porsche Taycan Turbo GT är den döpt till, och är märkets mest kraftfulla gatbil hittills.
För att vara på den säkra sidan, är självklart bilen redan provkörd i de klasser som Porsche vill att den ska spöa Tesla i – där accelerationen bara är en del.
Två banrekord
Deras nya Taycan har under testreporna satt banrekord för eldrivna gatbilar på Nürburgrings nordslinga och på California Laguna Seca raceway och därigenom spöat Teslan på båda dessa banor.
Porsche-ingenjörerna hävdar också att de tagit tillbaka accelerationsbucklan genom att pressa den nya bilen upp till 100 på ärliga 2,2 sekunder.
Som svar hävdar Tesla att de tryckt iväg sin Plaid till 100 på 1,99 sekunder, men det med fel däck och dessutom inte från helt stillastående – hävdar Porsche som rekyl.
Några sekunders max
Hur som.
Porsche Taycan Turbo GT är en ytterst potent skapelse full-laddad med teknik. Maskineriet ombord kan leverera ut 1093 hästkrafter under en kort tid om föraren väljer att aktivera Launch Control.
Vid vardaglig körning aktiveras “endast” 778 hästkrafter, vilket mer än väl duger för att göra bilen till en gatans kung.
Att berätta om alla tekniska lösningar som bilen rymmer, är material till en bättre skoluppsats. Enklast är att du läser Autocars eminenta totala genomgång av bilen här.
Vad som sammanfattningsvis kan sägas, är att den nya Porschen med all sannolikhet har slagit Tesla Plaid på fingrarna i de grenar den skulle.
De tyska ingenjörerna skulle aldrig annars ha släppt ut bilen på gatan om inte denna mission var komplett.
Förväntningar från start
Det enda som dock kan reta i fallet, är att Teslan fortfarande ser ut som en vanlig familjebil, medan Porschen i allmänhetens ögon är just en Porsche och från start just förväntas leverera som en sådan.
Matchen lär fortsätta.
Läs mer:
Teslan som ska slå nya Porsche Taycan på fingrarna. (Dagens PS)
ANNONS
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.