Porsche Panamera kommer nu i tredje generationen, och det med en rejäl uppfräschning. Det är (Pana)mera hela vägen: räckvidd, effekt och digitalisering.
Nya Porsche Panamera – mera av allt
Mest läst i kategorin
När Porsche nu lanserar tredje generationen Porsche Panamera är det enbart som sedan. Sport Turismo-modellen är droppad, helt enkelt på grund av dåligt försäljning.
Sportigare look
Nya Panamera har fokuserat på en ännu sportigare look, men också på komfort – och lyx, förstås.
Panamera får ett större batteri i hybridversionerna, och en ny digital cockpit enligt Automotive News.
Senaste nytt
Kontroller närmare ratten
Fler skärmar och kontroller som sitter närmare ratten och föraren är det nya receptet. Växelväljaren är lättare att komma åt med den nya placeringen bredvid ratten, och den nya förarmiljön drar Panamera närmare Taycan.
Tredje generationens Porsche Panamera får också ett uppdaterat infotainmentsystem som har både fler och mer utvecklade förarstödsfunktioner enligt Teknikens värld.
I hybridversionen av Porsche Panamera sitter nu också ett större batteri och elektrisk motor.
Ökad räckvidd
Panamera E-Hybrid V8 har ett 25,9 kilowattimmars-batteri (upp från 17,8 kilowattimmar), och ska ge en räckvidd på 91 kilometer enligt Automotive News. Växellådans design är ny, med åtta växlar med dubbla kopplingar.
Den elektriska motorn är på 190 hästkrafter, en ökning från tidigare generationens 136.
Turbo E-Hybrids motor är nyutvecklad, och när båda motorerna jobbar ihop rör det sig om totalt 680 hästar och 930 newtonmeter enligt Teknikens Värld.
Tillval: Aktivt fjädringssystem
Det ger 0-100 på 3,2 sekunder, och en toppfart på 315 kilometer i timmen.
Som tillval går det att välja det aktiva fjädringssystemet Porsche Active Ride, där ett behovsstyrt volymflöde till dämparen gör fjädringssystemet både exakt och snabbt.
Enligt Porsche absorberar ojämnheter “nästan helt” skriver Automotive News, och får Panameras kaross att ligga plant på vägen.
Leverans i mars
Det finns också en V6-version, som heter Panamera 4. I Panamera 4 har motorn ett vridmoment på 500 newtonmeter, vilket ger 353 hästkrafter. Med V6-motorn tar det 4,8 sekunder från noll till 100.
Vill du beställa nya Panamera redan nu går det bra. Panamera 4 kostar från 1 190 000 kronor, och vill du ha Turbo E-Hybrid går det lös på 2 090 000 kronor.
Leveranserna av nya Panamera startar i mars nästa år.
Läs även: Frauscher x Porsche – så vackert kan det bli (Dagens PS)
Läs även: Halv Porsche stal hela showen (Dagens PS)
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.