Porsche Cayenne är märkets bäst säljande modell. Den debuterade för över 20 år sedan, och nu är det dags för en uppdatering av den senaste, mycket framgångsrika generationen.
Nya Porsche Cayenne behåller sin V8
Mest läst i kategorin
Nuvarande generation av Cayenne – den tredje i ledet – debuterade 2017, och nu har det alltså blivit dags för en uppdatering.
MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 19
Omfattande uppdateringar
På otypiskt tyskt manér har Porsche gjort en rejäl uppdatering av nya Cayenne.
Bland uppdateringarna finner man en digital instrumentpanel, ett uppdaterat chassi och en rad högteknologiska egenskaper.
Enligt Michael Schätzle, chef för Porsche Cayenne som modell, rör det sig om en av de mest omfattande produktuppgraderingarna i Porsches historia.
Fokus på det digitala
Ledordet under utvecklingen av nya Porsche verkar ha varit digitalisering. Man har valt att plocka bort den analoga instrumentpanelen och ersatt den med en digital lösning.
Instrumentpanelen består nu av en 12,6 tum stor skärm. Det finns även möjlighet att välja till en 10,9-tumsskärm på passagerarsidan.
Skärmen har ett reflexskydd för att säkerställa att föraren inte distraheras om passageraren tittar på film eller liknande.
Man har även flyttat växelväljaren från mittkonsolen och har i stället placerat den jämte ratten.
Det är av samma typ av upplägg som man finner i Porsche Taycan.
I sin tur innebär det mer utrymme i mittkonsolen, samtidigt som man har valt att behålla en rad fysiska knappar. Porsche menar på att man söker en balans mellan digitalt och fysiskt.
Porsche Cayenne fokuserar på både sportighet och komfort
Även fronten och baken har uppdaterats och Porsche menar på att designen nu har blivit mer distinkt.
Det finns även tre nya färger att välja mellan, samt en rad lättviktspaket som kan kapa vikten med upp till 33 kilogram för Cayenne Coupé, en i sammanhanget minimal skillnad.
Det finns även nya 21-, 22-, och 23-tumsfälgar att tillgå.
Bilen har också fått ny fjädring som ökar skillnaden mellan sport- och komfortläget. Samtidigt har Cayenne fått ny luftfjädring som sägs vara bättre på att vara både bekväm och dynamisk.
Porsche Cayenne erbjuds med V8
I Europa debuterar nya Cayenne med tre motoralternativ från start.
Instegsmodellen är i form av en turboladdad 3-liters V6 som pumpar ut 353 hästkrafter och 500 newtonmeter, en ökning på 13 hästkrafter och 50 newtonmeter jämfört med tidigare..
Det är även samma motor som ligger till grund för den uppdaterade laddhybriden. Cayenne E-Hybrid har 470 hästkrafter – tack vare en uppdaterad elmotor på 176 hästkrafter – och ett batteri på 25,9 kWh.
Det räcker till en räckvidd på upp till 90 kilometer enligt WLTP.
Cayenne S får en 4-liters V8 på 474 hästkrafter och 600 newtonmeter vilket innebär en 0 -100-tid på 4,7 sekunder och en toppfart på 273 km/h.
Utanför EU kommer Porsche Cayenne Turbo GT att erbjudas – den kommer inte till Europa av utsläppsskäl.
Den uppdaterade toppmodellen stoltserar med 659 hästkrafter och en 0–100-tid på 3,3 sekunder. Toppfarten är 305 km/h.
Priser och lansering
I Sverige börjar Porsche Cayenne på 950 000 kronor medan coupén börjar på 990 000 kronor.
E-Hybriden börjar på 1 090 000 kronor och Cayenne S börjar på 1 150 000 kronor.
Bilen tillverkas i Slovakien och de första bilarna kommer att börja rulla i juli 2023.
Läs även: Recension av Bentley Bentyaga
Läs även: Recension av Rolls-Royce Cullinan
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.