Porsche 911 firar 60 år, och det är inget som ingenjörerna i Stuttgart har glömt bort. För att fira har tyskarna därför tillverkat en specialversion av 911, med epitetet S/T.
Nya Porsche 911 S/T: Manuell med GT3 RS-motor
Mest läst i kategorin
Den nya modellen tillverkas i 1 963 exemplar, ett hommage till det årtal då 911 visades upp för första gången på Frankfurt-mässan.
Under huven ruvar inget mindre än den fyra liter stora, sexcylindriga boxermotorn från värstingmodellen GT3 RS.
Den pumpar ut 525 hästkrafter och kraften i 911 S/T går ner i backen via en sexväxlad manuell växellåda och en lättviktskoppling vilket innebär snabbare respons från sugmotorn.
Med fokus på körglädje
911 S/T är en jubileumsmodell som är tänkt att kombinera de bästa egenskaperna från 911 GT3 Touring och GT3 RS.
Chassit är utvecklat för att premiera smidighet och körbarhet och tanken med 911 S/T är att den ska vara så bra som möjligt att köra på ”kurviga landsvägar”, snarare än på banan.
Fortsättningsvis har den lättviktsglas, magnesiumfälgar, ingen bakaxelstyrning, minskad ljudisolering och viktminskningar i drivlinan.
Dess vikt på blott 1 380 kilogram gör den till den lättaste 911:an av generation 992.
Senaste nytt
Porsche 911 med ett rikt arv
Porsche 911 S/T hyllar en tävlingsversion av första generationen 911 kallad 911 S, men som internt hette ST.
911 S/T avverkar sprinten till 100 km/h på 3,7 sekunder och når en toppfart på 300 km/h.
Modellen erbjuds även med ett Heritage Design-paket med en speciallack, samma Porsche-emblem som man fann på första generationen 911, säten i Cognacbrunt tyg och kritstrecksränder och en rad andra nostalgiska inslag.
Ett pris som heter duga
Som kund av 911 ST/T ges man även möjlighet att köpa en särskild klocka – en Chronograph 1 911 S/T som kostar 145 735 kronor.
911 S/T börjar på 3 270 000 kronor. Heritage Design-paketet går loss på 198 400 kronor.
Om man härjar fritt i Porsches konfigurator kommer man lätt upp i över 4 000 000 kronor.
Läs även: Bekräftat – ingen eldriven Porsche 911 i sikte
Läs även: Bill körde 120 000 mil – i sin Porsche 911
Läs även: Test av BMW M4 CSL – bättre än Porsche 911 GT3?
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.
Senaste nytt
Internet of Things – för en mer uppkopplad verksamhet!
Ta reda på mer om utvecklingen, framtidens möjligheter och lösningar med hjälp av Internet of Things.
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.