Porsche 911 firar 60 år, och det är inget som ingenjörerna i Stuttgart har glömt bort. För att fira har tyskarna därför tillverkat en specialversion av 911, med epitetet S/T.
Nya Porsche 911 S/T: Manuell med GT3 RS-motor


Mest läst i kategorin

Den nya modellen tillverkas i 1 963 exemplar, ett hommage till det årtal då 911 visades upp för första gången på Frankfurt-mässan.
Under huven ruvar inget mindre än den fyra liter stora, sexcylindriga boxermotorn från värstingmodellen GT3 RS.
Den pumpar ut 525 hästkrafter och kraften i 911 S/T går ner i backen via en sexväxlad manuell växellåda och en lättviktskoppling vilket innebär snabbare respons från sugmotorn.

Med fokus på körglädje
911 S/T är en jubileumsmodell som är tänkt att kombinera de bästa egenskaperna från 911 GT3 Touring och GT3 RS.
Chassit är utvecklat för att premiera smidighet och körbarhet och tanken med 911 S/T är att den ska vara så bra som möjligt att köra på ”kurviga landsvägar”, snarare än på banan.
Fortsättningsvis har den lättviktsglas, magnesiumfälgar, ingen bakaxelstyrning, minskad ljudisolering och viktminskningar i drivlinan.
Dess vikt på blott 1 380 kilogram gör den till den lättaste 911:an av generation 992.

Porsche 911 med ett rikt arv
Porsche 911 S/T hyllar en tävlingsversion av första generationen 911 kallad 911 S, men som internt hette ST.
911 S/T avverkar sprinten till 100 km/h på 3,7 sekunder och når en toppfart på 300 km/h.
Modellen erbjuds även med ett Heritage Design-paket med en speciallack, samma Porsche-emblem som man fann på första generationen 911, säten i Cognacbrunt tyg och kritstrecksränder och en rad andra nostalgiska inslag.

Ett pris som heter duga
Som kund av 911 ST/T ges man även möjlighet att köpa en särskild klocka – en Chronograph 1 911 S/T som kostar 145 735 kronor.
911 S/T börjar på 3 270 000 kronor. Heritage Design-paketet går loss på 198 400 kronor.
Om man härjar fritt i Porsches konfigurator kommer man lätt upp i över 4 000 000 kronor.
Läs även: Bekräftat – ingen eldriven Porsche 911 i sikte
Läs även: Bill körde 120 000 mil – i sin Porsche 911
Läs även: Test av BMW M4 CSL – bättre än Porsche 911 GT3?

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.