Dagens PS

Nya Porsche 911 S/T: Manuell med GT3 RS-motor

Porsche 911
Porsche 911 S/T har 525 hästkrafter, bakhjulsdrift och en manuell låda. (Foto: Porsche)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 02 aug. 2023Publicerad: 02 aug. 2023

Porsche 911 firar 60 år, och det är inget som ingenjörerna i Stuttgart har glömt bort. För att fira har tyskarna därför tillverkat en specialversion av 911, med epitetet S/T.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Den nya modellen tillverkas i 1 963 exemplar, ett hommage till det årtal då 911 visades upp för första gången på Frankfurt-mässan.

Under huven ruvar inget mindre än den fyra liter stora, sexcylindriga boxermotorn från värstingmodellen GT3 RS.

Den pumpar ut 525 hästkrafter och kraften i 911 S/T går ner i backen via en sexväxlad manuell växellåda och en lättviktskoppling vilket innebär snabbare respons från sugmotorn.

Porsche 911
Porsche 911 S/T firar att modellen fyller 60. (Foto: Porsche)

Med fokus på körglädje

911 S/T är en jubileumsmodell som är tänkt att kombinera de bästa egenskaperna från 911 GT3 Touring och GT3 RS.

Chassit är utvecklat för att premiera smidighet och körbarhet och tanken med 911 S/T är att den ska vara så bra som möjligt att köra på ”kurviga landsvägar”, snarare än på banan.

Fortsättningsvis har den lättviktsglas, magnesiumfälgar, ingen bakaxelstyrning, minskad ljudisolering och viktminskningar i drivlinan.

Dess vikt på blott 1 380 kilogram gör den till den lättaste 911:an av generation 992.

ANNONS
Porsche 911
911 S/T ska tillverkas i 1 963 exemplar. (Foto: Porsche)
ANNONS

Senaste nytt

Porsche 911 med ett rikt arv

Porsche 911 S/T hyllar en tävlingsversion av första generationen 911 kallad 911 S, men som internt hette ST.

911 S/T avverkar sprinten till 100 km/h på 3,7 sekunder och når en toppfart på 300 km/h.

Modellen erbjuds även med ett Heritage Design-paket med en speciallack, samma Porsche-emblem som man fann på första generationen 911, säten i Cognacbrunt tyg och kritstrecksränder och en rad andra nostalgiska inslag.

Porsche 911
Porsche 911 S/T är en nostalgitripp av rang. (Foto: Porsche)

Ett pris som heter duga

Som kund av 911 ST/T ges man även möjlighet att köpa en särskild klocka – en Chronograph 1 911 S/T som kostar 145 735 kronor.

911 S/T börjar på 3 270 000 kronor. Heritage Design-paketet går loss på 198 400 kronor.

ANNONS

Om man härjar fritt i Porsches konfigurator kommer man lätt upp i över 4 000 000 kronor.

Läs även: Bekräftat – ingen eldriven Porsche 911 i sikte

Läs även: Bill körde 120 000 mil – i sin Porsche 911

Läs även: Test av BMW M4 CSL – bättre än Porsche 911 GT3?

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]