Porsche 911 GTS släpps i en ny generation med fler hästkrafter än någonsin – och i fem olika modeller, varav två är utan tak
Nya Porsche 911 GTS – nu utan tak
Mest läst i kategorin
Porsche säger själva att bilen är mer kraftfull, har ett mer distinkt utseende och har bättre köregenskaper än tidigare.
Den kommer i fem versioner, 911 Carrera GTS med bakhjulsdrift både som coupé och cabriolet, 911 Carrera 4 GTS med fyrhjulsdrift som coupé och cabriolet samt 911 Targa 4 GTS med fyrhjulsdrift.
Två olika växellådor
Modellerna av Porsche 911 GTS har antingen PDK, en dubbelkopplingslåda med åtta steg, eller en sjuväxlad manuell växellåda. Motorn är en treliters sexcylindrig boxermotor på 480 hästkrafter (353 kW), vilket är 30 hästkrafter mer än tidigare. Samtliga versioner har ett drivmoment på 570 newtonmeter, 20 mer än tidigare.
911 Carrera 4 GTS Coupé med PDK-låda klarar 0–100 km/h på 3,3 sekunder, en förbättring på tre tiondelar jämfört med nuvarande 911 Carrera S och föregående 911 GTS. Den har lånat bromssystem, fjädring och fälgar från 911 Turbo. ¨
En nyhet är att Carrera-modellerna också släpps som cabriolet. Den eleganta modellen Targa kommer med sin karaktäristiska båge, emblem och svarta detaljer.
Prislapp strax över 1,4 miljoner
911 GTS modellerna har en bränsleförbrukning vid blandad körning på 10.4–10.4 liter per 100 km och ett CO2-utsläpp vid blandad körning på 236-259 g/km.
Prislappen börjar på 1 415 000 kronor.
Läs mer: Klassiska Porsche 911 – nu som elbil
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.