Polestar gasar på för fullt och nu har de visat upp nya Polestar 4 i Shanghai. Modellen är märkets snabbaste hittills.
Nya Polestar 4 har ingen bakruta


Mest läst i kategorin

Den nya modellen är en suv-coupé som, ologiskt nog, placerar sig mellan Polestar 2 och 3 i termer av storlek och pris.

Polestar 4 saknar bakruta. (Foto: Polestar)
MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 19
Unik modell
Polestar 4 är mer än bara en coupé-variant av Polestar 3, utan i stället rör det sig om en modell som är byggd från botten upp för att vara just en suv-coupé.
I sin tur innebär det att märket har kunnat fokusera på baksätet och rymligheten på ett helt annat sätt, enligt märkets vd, Thomas Ingenlath.

Storleksmässigt är 4 större än 2 men mindre än 3. (Foto: Polestar)
Polestar 4 har ett polariserande utseende
Polestar påstår sig vara ett designdrivet märke, varför de har lagt mycket krut på designen av den nya modellen.
Bilen bygger på Geelys SEA-plattform och exteriört påminner fronten om Polestar Precept. Baktill saknar bilen vindruta, vilket känns bestämt opraktiskt.
Det ser lite ut som att Polestar 4 har fått rumpan kapad, men en närmare okulär besiktning i verkligheten får utröna huruvida designen går hem.

Fronten är attraktiv. (Foto: Polestar)
Polestar 4 är en prestandastinn pjäs
Den nya suv-coupén erbjuder 544 hästkrafter och 686 newtonmeter i topputförandet, nog för att klara av sprinten till 100 km/n på 3,8 sekunder. Toppfarten är begränsad till 200 km/h,
Precis som Mercedes EQE SUV erbjuder Polestar 4 möjlighet att koppla bort motorn fram mekaniskt, något som ökar räckvidden.
Det finns även en variant av Polestar 4 med en elmotor på bakaxeln.
Den erbjuder 272 hästkrafter och 343 newtonmeter vilket innebär 0-till-100 km/h på 7,4 sekunder. Toppfarten är 180 km/h.

En vanlig syn på vägarna då Polestar 4 är den snabbaste modellen från märket hittills. (Foto: Polestar)
Räckvidd och laddning
Batteriet är på 102 kWh och ger Polestar 4 Long Range Dual Motor-varianten upp till 564 kilometers räckvidd enligt WLTP.
Räckvidden för varianten med enkelmotor är upp till 600 kilometer.
Modellen har ett cd-värde på 0,269.
Det går att ladda bilen upp till 22 kW med AC-laddning det finns DC-laddning upp till 200 kW.

Interiören sägs vara rymlig. (Foto: Polestar)
Lansering
Polestar 4 lanseras först på den kinesiska marknaden, där även bilen ska tillverkas.
Lanseringen i Europa sker till början av 2024 medan bilarna troligtvis börjar levereras till slutet av 2024. Prismässigt räknas den nya suv-coupén landa på 60 000 euro, motsvarande 680 000 kronor.
Läs även: Polestar 1 genom Kalifornien – en svensk klassiker
Läs även: Polestar 2 BST är ovanligare än en Bugatti Chiron
Läs även: Polestar 3 är här – billig och kraftfull
Läs även: Polestar 6 är redan slutsåld

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.