Dagens PS

Nya Pagani Utopia har en V12 och manuell låda

Pagani Utopia satsar, likt andra bilar i segmentet, på nostalgi. (Foto: Pagani)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 13 sep. 2022Publicerad: 13 sep. 2022

Hyperbilssegmentets nostalgitripp är total – förra månaden lanserade Koenigsegg retromodellen CC850 och nu har det blivit Paganis tur. Här är helt nya Pagani Utopia.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Modellen är Paganis tredje över tre decennier – Zonda, Huayra, och nu Utopia som tar sig an en konservativ approach till segmentet.

Likt andra märken inom segmentet är elektrifieringsfrågan inte på tapeten.

Utopia framifrån

Utseendemässigt ser den ut som en sammanslagning av Zonda och Huayra. (Foto: Pagani)

Old school cool

Under huven ruvar en 6-liters turbomatad V12 med 864 hästkrafter och 1100 newtonmeter.

Kraften går ner i backen via bakhjulen genom antingen en automatisk historia medan en sjuväxlad manuell låda dyker upp under 2023.

Pagani påstår att bilen har en äkta manuell låda och ingen ”virtuell manuell variant” – onekligen syftar de då på Koenigseggs ruskigt innovativa växellåda som både är manuellt växlad och automatväxlad på en och samma gång (!).

Utopia interiör

Interiören i nya Pagani Utopia är ett mästerverk. (Foto: Pagani)

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Vetenskap möter konst

ANNONS

Paganis bilar har länge lyckats kombinera en vetenskaplig approach till bilarna – inte minst med Huayra vars aktiva aerodynamik sannerligen är något att skriva hem om – samtidigt som formgivningen varit oerhört viktigt.

Det var Zonda som satte märket på kartan medan Huayra visade på deras ingenjörskonst.

Nya Utopia kör i stället på retrospåret, likt många andra i branschen nu – Bugatti och Koenigsegg är två exempel.

Den traditionella filosofin till trots är Utopia ytterst modern när det kommer till materialval – bilen är försedd med en monocoque gjord av kolfiber och titan medan den även har kolfiberkeramiska bromsar.

Utopia bakifrån

Pagani Utopia är en hyperbil av den gamla skolan. (Foto: Pagani)

Pagani Utopia är redan slutsåld

Utopia är begränsad till 99 enheter och samtliga har redan sålts till ett frånpris på närmare 34 miljoner svenska kronor.

bakifrån

Samtliga 99 exemplar är redan slutsålda. (Foto: Pagani)

Läs även: Pagani för 170 miljoner krockar med Ford Fiesta
Läs även: Provkörning av Pininfarina Battista
Läs även: Koenigsegg CC850
Läs även: Intervju med Christian von Koenigsegg

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]