Test: Nissan X-Trail e-4orce
Nissan X-Trail kommer nu i en fjärde generation som utlovar sjusitsig praktikalitet, ett fräscht designspråk och köregenskaper som i en elbil. Vi har provkört i Slovenien.
Nissan X-Trail - Elbilen som går på bensin
Mest läst i kategorin
Att hävda att den fjärde generationen av Nissan X-Trail är helt ny är egentligen lite av en sanning med modifikation.
Bilen lanserades nämligen i USA redan år 2020, under modellnamnet Rogue, och kom till ett antal marknader utanför Europa redan i början av 2022.
Att vi européer har fått vänta så länge beror emellertid inte på att vi är lågprioriterade, utan det handlar snarare om att de relevanta drivlinorna först nu är redo för lansering.
Men mer om dem senare.
Vettig från topp till tå
Innan vi ger oss i kast med det mekaniska gör vi nämligen rätt i att diskutera bilens mer praktiska aspekter.
X-Trail har växt både på bredden och höjden för att ge bättre innerutrymmen, samtidigt som den har krympt något på längden för en bättre manövrerbarhet i stadstrafik.
Bilen har också övergett sin föregångares ganska tråkiga crossover-framtoning till fördel för ett mer suv-aktigt utseende som är både sobert och attraktivt.
Detaljer som att bakdörrarna går att öppna hela 85 grader, vilket exempelvis är hjälpsamt när man ska äntra den tredje sätesraden, skvallrar också om att man verkligen har tänkt till för att optimera vardagsegenskaperna.
Sätena längst där bak duger för övrigt fint för barn, och är enkla att fälla undan när de inte behövs.
Interiören i stort är också väldigt lyckad, med en avslappnad, modern design och fin byggkvalitet.
Bäst av allt är att man har undvikit att gå ner sig i touch-träsket, och istället prioriterat riktiga knappar för funktioner som klimatanläggningen och de olika körlägena.
Detta betyder dels att man enkelt och säkert kan justera dessa funktioner medan man kör, men också att MMI-systemet är mindre belamrat och därmed mer lättanvänt.
Designvalet motiveras med att kunderna faktiskt föredrar riktiga knappar – något som vi nyligen också har hört från Volkswagens nya VD och som även andra tillverkare gärna får börja fatta.
Senaste nytt
Konventionell bil med en okonventionell drivlina
På drivlinemenyn för nya Nissan X-Trail finner vi tre olika alternativ; en mildhybrid, och två versioner av Nissans hybridsystem e-Power som vi testade för första gången i nya Qashqai.
Den version som vi nu fick tillfälle att köra var den fyrhjulsdrivna e-Power-modellen som går under namnet e-4orce.
Systemet skiljer sig från traditionella hybridsystem genom att det inte finns någon mekanisk koppling mellan bensinmotorn och hjulen.
Man kan snarare se det som en elektrisk drivlina som istället för ett stort batteri har en bensinmotor som kontinuerligt genererar den ström som behövs medan man kör.
Ett litet hybridbatteri finns också för att tillåta snabba accelerationer och ren eldrift under kortare perioder.
Poängen med systemet är att kunna erbjuda eldriftens tystnad och följsamhet till den målgrupp vars livsförhållanden inte tillåter en vanlig elbil.
Samtidigt slipper man också i teorin de effektivitetsförluster som vanligtvis uppstår genom växellåda och drivaxlar.
Bensinmotorn i sig är också lite udda, då den kan justera sin kompression efter vad som är mest effektivt för varje givet scenario.
Som en bensindriven elbil
All komplexitet till trots fungerar drivlinan väldigt bra, och att säga att bilen på många sätt uppför sig som en bensindriven elbil är faktiskt ingen överdrift.
Till skillnad från i traditionella hybrider behöver man inte vänta på nedväxlingar, eller stå ut med de små ryck som ibland uppstår i övergången mellan bensin- och eldrift.
Bilen svarar istället direkt, och kraften alltid finns tillgänglig när man behöver den.
Tack vare ett system för aktiv brusreducering som maskerar motorljudet märker man för det mesta inte heller ens att motorn är igång vid vanlig körning.
Under mer påfrestande manövrar – exempelvis när vi stånkade oss upp för de slovenska alpvägarna – blir motorljudet dock klart märkbart, men aldrig mer påtagligt än i en vanlig bensinbil.
Köregenskaperna i övrigt är väl anpassade till bilens karaktär. Körupplevelsen är således föga underhållande, men åkkomforten är god, ljudnivån låg, och väghållningen stadig och säker.
Att ha en elmotor på varje axel betyder också att man har god kontroll över hur mycket kraft som skickas till varje hjul, och då Nissan gärna profilerar nya X-Trail som en äventyrslysten lifestyle-vagn fick vi därför också tillfälle att testa dess färdigheter på en terrängbana.
Bilen tog sig mycket riktigt fram bra i den sandiga leran, så att ta sig upp för snöiga backar i fjällen bör den således klara av med bravur.
Summan av kardemumman
Som helhet kan vi konstatera att nya Nissan X-Trail e-4orce en i synnerhet vettig, praktisk och väl genomtänkt familje-SUV.
Designspråket är väl avvägt – inte för tråkigt, inte för extravagant och inte för avskräckande – samtidigt som interiören är både trevlig och välbyggd.
Pluspoäng delas ut för att man inte har offrat alla knappar till fördel för touchkontroller.
E-Power-systemet fungerar också riktigt bra, och sörjer för att bilen definitivt är trevligare att köra än många konkurrerande hybrider.
Orderböckerna för nya Nissan X-Trail är redan öppna hos de svenska återförsäljarna, och leveranserna väntas att dra igång under den andra halvan av december.
Nissan X-Trail e-4orce (2023)
Förbränningsmotor: 1,5-liters, 3-cylindrig bensingenerator
Elmotorer: 210 hästkrafter, 525 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös växellåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,0 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Vikt: 1 908 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4680/1840/1725 mm
Pris: Från 417 400 SEK
Högsta Växelns första intryck av nya Nissan X-Trail e-4orce
Slutbetyg: 3,5/5
Nya Nissan X-Trail e-4orce är vettig, praktisk och genomtänkt, med en trevlig interiör och god åkkomfort. Köregenskaperna är lugna och trevliga, och passar bilens karaktär medan drivlinan till stor del lyckas med att efterapa en elbil.
Läs även: Podcast – Dragläget avsnitt 4
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.