Dagens PS

Nya Nissan X-Trail ska kännas som en elbil

X-Trail på vägen
Nissan X-Trail ska erbjuda fördelarna av både en elbil och en fossilbil samtidigt. (Foto: Nissan)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 06 sep. 2022Publicerad: 06 sep. 2022

I tre generationer har Nissan X-Trail sålt som sushi i Japan och efter sju miljoner bilar har Nissan nu lanserat den fjärde generationen.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Den nya modellen bygger på CMF-C-plattformen som delas av en rad modeller, alltifrån Renault Austral till Mercedes-Benz T-klass.

Det som varit X-Trails ledord under sina 20 år på marknaden är design, användarbarhet och fyrhjulsdrift, något som även gäller den nya modellen.

Nissan X-Trail från sidan

Nya X-Trail är äventyrlig lagd om man ska tro Nissan själva. (Foto: Nissan)

X-Trail ska vara som en elbil fast ändå inte

Nya Nissan X-Trail kommer att erbjuda samma hybridsystem som man finner i nya Nissan Qashqai e-Power.

Tekniken utger sig för att kombinera elbilens tystnad och körbarhet med bensinbilens flexibilitet för att citera oss själva.

Systemet kommer mer till sin rätt i praktiken snarare än i teoriböckerna. Den erbjuder således samma rapphet och respons som en regelrätt elbil men kanske inte samma prestanda.

Nissan X-Trail på en klippa

Nya Nissan X-Trail har ett nytt fyrhjulsdriftsystem som använder dubbla elmotorer. (Foto: Nissan)

ANNONS

Senaste nytt

Fyrhjulsdriven äventyrare

ANNONS

Nya Nissan X-Trail debuterar med ett nytt fyrhjulsdriftsystem som går hand i hand med märkets elektrifierade drivlinor.

Systemet består av dubbla elmotorer som ger en total effekt på 213 hästkrafter vilket innebär en 0-till-100-tid på 7 sekunder blankt.

Fördelen med elmotorerna är den direkta responsen som är upp till 10 000 gånger snabbare än ett mekaniskt system.

Bilen kan ögonblickligen skicka kraften till det hjul där det behövs mest för att maximera grepp.

Nissan X-Trail bakifrån

Nissan X-Trail tar sig an ett rejält tufft segment med fokus på bland annat praktikalitet och säkerhet. (Foto: Nissan)

Även en mildhybrid

Det kommer även att erbjudas en mildhybridvariant av X-Trail, samma drivlina som vi tidigare testat i Qashqai. Den pumpar ut 163 kusar och 300 newtonmeter.

Fyrhjulsdriften blir man dock utan och kraften går ner i backen via en CVT-låda.

Premiumbetonad upplevelse

ANNONS

Praktikalitet är ett av ledorden hos nya X-Trail och modellen kan fås med antingen 5 eller 7 säten. Det kommer att erbjudas 10 karossfärger och 5 tvåtonsalternativ. Bagageutrymmet rymmer 585 liter.

Interiört möts man av totalt 35 tums infotainment i form av en 12,3-tums skärm i mittkonsolen och en nya 10,8-tums HUD. Instrumentpanelen är en digital historia, även den på cirka 12 tum.

Det används även premiummaterial i högre utsträckning och mycket vikt har lagts på ergonomi och teknik. Även säkerhet har varit en viktig faktor och nya X-Trail erbjuder uppdaterad förarassistent och säkerhetssystem.

interiör

Interiört ska upplevelsen vara desto mer premiumbetonad än tidigare. (Foto: Nissan)

Pris och lansering för Nissan X-Trail

När lanseringen sker och hur prisbilden ser ut är ännu inte officiellt. En framtida provkörning får utröna om nya X-Trail lever upp till familjeträdets framgångar.

 Läs även: Provkörning av Nissan Qashqai e-Power
Läs även: Provkörning av Nissan Ariya

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS