Nio har länge skyltat med sitt enorma 150 kWh-batteri. Nu verkar det som att det kinesiska märket börjar att närma sig mållinjen.
Nya Nio-batteriet:100 mil på en laddning
Mest läst i kategorin
Det nya batteriet – en semi solid state-variant – skulle ursprungligen ha lanserats under 2022, men märkets grundare och vd William Li har därefter skjutit på lanseringen till juli 2023.
Det rapporterar en rad kinesiska medier.
Upp till 100 mils räckvidd
Den mest intressanta siffran för det stora semi solid state-batteriet har varit räckvidden, som enligt kinesiska körcykeln – CLTC – ska vara upp till 1 000 kilometer för märkets flaggskepp Nio ET7.
Om man jämför med den europeiska standarden, det vill säga WLTP, brukar det sägs att CLTC visar en räckvidd som är mellan 15 och 25 procent högre än med europeiska mått mätt.
Tar man det i beaktande skulle alltså en Nio ET7 med det 150 kWh stora batteriet ha en räckvidd på runt 80–85 mil.
Senaste nytt
Nio kan revolutionera branschen
Ur ett tekniskt perspektiv är batteriet intressant då det, som nämnt ovan, är ett semi solid state-batteri.
Det innebär att man närmar sig en framtid med solid state-batterier, något som tveklöst hade revolutionerat branschen.
Solid state-batterier har betydligt högre energidensitet än ordinarie litiumjonbatterier.
I sin tur kan de vara mindre och lättare, men samtidigt erbjuda samma räckvidd.
De är dessutom säkrare och kan ladda snabbare.
Många lösa trådar
Några nackdelar med solid state-batterier är livslängd och stabilitet. För att göra batterierna kommersiellt gångbara krävs det alltså att sådana lösa trådar sys ihop.
Dessutom är de väldigt dyra, något vi har rapporterat om tidigare.
Kinesiska Nio har emellertid nu signerat ett avtal med batteritillverkaren WeLion som specificerar exakt hur många 150 kWh-batterier Nio vill ha per år.
Hur många det rör sig om har emellertid inte kommunicerats.
Snart verklighet
Avtalet innebär att kinesiska kunder troligtvis kommer att ha tillgång till det nya enorma batteriet denna månad.
Batteriet kommer bara att kunna hyras till en början, men med möjlighet till köp i framtiden.
Exakt när batteriet når svensk mark återstår att se – och vad den europeiska räckvidden blir har inte fastställts.
Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och motor? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst
Läs även: Nios 1 000 km-batteri kostar som en Tesla
Läs även: Nio säger nej till priskrig – ”Vi är bättre än Tesla”
Läs även: Kinesiska Nio tvärvänder: Kapar sina priser
Läs även: Nya kinesiska elbilen Nio ET7 är en flopp
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.