Mitsubishi Motors genomgår just nu en större omställning på den europeiska marknaden. Med nya ASX och kommande Colt går man in i nästa fas av omställningen.
Helt nya Mitsubishi ASX är inte ny för fem öre
Mest läst i kategorin
ASX blir den tredje modellen i utbudet och erbjuds med en ordentlig uppsättning drivlinor. Segmentet B-suvar är emellertid mättat till tusen och konkurrensen stenhård.
Vi lade i Högsta Växeln och begav oss till Malaga för att stifta närmare bekantskap med nya ASX från förarsätet.
Nya ASX är redan 3 år gammal
Mitsubishi Motors har sedan länge frusit utvecklingen av nya egna bilar, och så är fortfarande fallet. År 2026 kommer 80% av modellutbudet att vara byggda på delade bottenplattor.
Nya ASX delar plattform med bland andra Renault Captur, men den delar lite mer än så med den tre år gamla fransosen.
Rent krasst har man plankat Captur helt och hållet; drivlinor, upphängning, interiör och exteriör, det vill säga i stort sett allt en bil består av är hämtat från Captur i syfte att inte behöva lägga en krona på att efterforska och utveckla nytt.
Att ta sig ut på marknaden i tid har också påverkat valet att inte vidareutveckla produkten själv, berättar Alex Thomas som är marknadschef i Europa.
Det som differentierar Captur och ASX är snarare hur de olika utrustningsnivåerna är prissatta och allt som kringgår självaste produkten, såsom garantier och servicenätverk.
Mitsubishi ASX kommer exempelvis med fem års nybilsgaranti och vägassistans.
Hur många är för många drivlinor?
Nya Mitsubishi ASX erbjuds med fyra helt unika drivlinor, med olika grader av elektrifiering; den finns som renodlad dinosaurieslukare, mildhybrid, fullhybrid och laddhybrid.
Totalt finns tre olika växellådor i utbudet och vilken man får bestäms i stor utsträckning av val av motor. Instegsmodellen får en manuell låda, och de elektrifierade modellerna får automatlådor.
Tanken bakom det stora utbudet är att med en och samma modell täcka en större målgrupp.
En bekant syn
Rent utseendemässigt är nya ASX en studie i att anstränga sig i minsta möjliga utsträckning. Man har plockat bort Renault-emblemet baktill och kvar blev en näsa där backkameran håller hus.
Framtill har man bytt ut emblemet och det kringliggande området till ett designelement som Mitsubishi kallar “Dynamic Shield”.
Samma historia gäller invändigt där endast emblemet på ratten har ersatts.
Med det sagt är den franska designen fortfarande iögonfallande och även beprövad. Interiören har exempelvis manuella vred för klimatinställningarna och användarvänliga mediakontroller, något som de senaste tre åren har blivit allt ovanligare.
Problemet ligger snarare i att ASX inte på något sätt är direkt igenkännbar som en Mitsubishi.
Något som åldras snabbare är infotainmentsystemet som kommer i olika utföranden, men trådlös Apple CarPlay och Android Auto finns att tillgå vilket får systemet att kännas någorlunda tidlöst.
Materialen invändigt blir bättre för varje steg man klättrar på utrustningsstegen. Instegsmodellen får material direkt från återvinningscentralen med hårdplast som huvudakt. Toppmodellen får soltak, läderstolar och uppgraderad teknik.
Baksätet är rymligt, men jag och mina 194 centimeter håller mig till förarplatsen.
Bakom ratten
Gemensamt för alla ASX-varianter är att fjädringen hanterar större ojämnheter bra.
På motorväg såväl som landsväg är komforten god och ljudnivån i kupén låg.
I stort sett inget däckljud letar sig in och det är först när man tar sig norr om 110 km/h som en del vindljud gör entré.
Nya ASX är lika exalterande att köra som att äta Wasas Husman utan pålägg.
Som förare befinner man sig i radioskugga för allt som pågår under en.
Med det sagt är chassit någorlunda lekfullt och ASX tar sig an kurvor på ett väldigt förtroendeingivande sätt.
Är man ute efter den körgladaste drivlinan är instegsmodellen med tre-pip och manuell växellåda att föredra. Den gynnas av låg vikt och att kraftleveransen går att kontrollera helt och hållet.
Behöver man lite mer knuff är det mildhybriden som gäller. Den må vara törstigast, men för de som kräver automatlåda blir den det billigaste alternativet.
Söker man något mer elektrifierat är fullhybriden utmärkt för den som inte har möjlighet att ladda sin bil var dag, pendlar längre sträckor eller kör mycket inne i städer. Den har lägst förbrukning och drar under 0,5 liter per mil vid sansad körning.
För de med en pendlingssträcka som understiger 50 kilometer tur och retur blir laddhybriden effektivare än fullhybriden. Den ökade vikten ger dock bilen en markant klumpigare körupplevelse. Man får även leva med ett begränsat bagageutrymme. Som helhetspaket imponerar den inte efter tre år.
Summan av kardemumman
I samband med Mitsubishis omställning väljer man att lansera två av Renaults bästsäljare i form av Captur och Clio, som inom Mitsubishi-familjen heter ASX respektive Colt.
ASX är en Captur med Mitsubishi-grill.
Den erbjuds med fyra Renault-drivlinor med stor variation, där samtliga är beprövade sedan innan.
Insteget är relativt aggressivt prissatt och fungerar utmärkt för den som behöver en praktisk A till B-bil utan krimskrams.
I mildhybriden introduceras automatlådan och mer effekt. Den är inte särskillt effektiv, men bjuder på en raffinerad körupplevelse.
Fullhybriden stortrivs på många marknader och blir billigare än laddhybriden.
Laddhybriden har med dagens mått mätt en halvdan räckvidd och känns klumpig med tanke på bilens kompakta format.
ASX har det tufft att utmärka sig bland havet av crossovers, men Mitsubishi hoppas på att återkommande kunder och det breda urvalet ger resultat.
Instegsmodellen kostar från 24 690 Euro i Tyskland, motsvarande cirka 280 000 SEK.
Högsta Växelns första intryck av nya Mitsubishi ASX
Slutbetyg: 3/5
Mitsubishi ASX är en lätt förklädd Renault Captur, en bil som vi provkörde i slutet av 2019. Åldern märks av på gott och ont. De varierade drivlinorna ger modellen en ordentlig bredd, men den utmärker sig inte bland andra modeller och behöver ett konkurrenskraftigt pris.
Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.