2007 började MG 7 tillverkas som en efterträdare till Rover 75 och MG ZT. Nu har det blivit dags för en ny generation att göra intåg, även denna gång med bensinmotor.
Nya MG 7 har en bensinmotor
Mest läst i kategorin
Tidigare brittiska, numera kinesiska MG har tagit den europeiska elbilsmarknaden med storm genom att erbjuda ytterst pressade priser.
Bilarna har emellertid inte varit något att skriva hem om men dess popularitet går inte att undgå.
MG har haft tillverkning i Kina sedan 2007 efter att kineserna köpte upp märket 2005 när allting fallerade. Först ut var bland annat just gamla MG 7 som aldrig nådde den europeiska kontinenten.
Även verksamma på andra marknader
I Europa säljs MG uteslutande i elektrifierat utförande men i hemlandet Kina – och tidigare även på vissa europeiska marknader – har bilarna funnits som fossilbilar, något som fortfarande är fallet för Kina.
MG 7 är en sportig sedan
Likt föregångaren är nya MG 7 en sportigt lagd sedan.
Bilen kommer dessutom att få beteckningen ”Black Label” vilket är märkets stämpel för deras lyxigare och sportigare modeller.
Black Label råkar även vara det amerikanska Lincoln kallar sitt lojalitetsprogram i USA.
Under huven ruvar antingen en 2-liters fyra på 257 hästkrafter och 405 newtonmeter eller en 1,5-liters pjäs med 185 hästkrafter och 300 newtonmeter. Det ska även dyka upp en laddhybridsvariant.
Kommer troligtvis inte till Europa
Huruvida MG 7 kommer till Europa har varken bekräftats eller dementeras.
Eftersom det säljs en laddhybrid i form av MG EHS här så är det samtidigt inte helt omöjligt.
Huruvida den nya modellen kommer leverera får vi vänta med att se.
Läs även: Test av MG Marvel R
Läs även: Så mycket kostar MG 4
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.