Dagens PS

Nya Mercedes S63 har mer vridmoment än en lastbil

Mercedes-AMG S63
Nya Mercedes-AMG S63 E Performance har mer vridmoment än en Bugatti Veyron. (Foto: Mercedes)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 08 dec. 2022Publicerad: 07 dec. 2022

Mercedes S-klass i AMG-utförande har alltid legat i framkant när det gäller att kombinera lyx och prestanda och innovation. Nu har nya generationen Mercedes S63 visats upp och den inkluderar elektrifiering i ekvationen.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Nya S-klass AMG stavas Mercedes-AMG S63 E Performance och kombinerar elektrifiering och fossildrift till förmån för prestanda.

Bilen har en 4-liters V8 kombinerad med en elmotor – en V8-laddhybrid med andra ord.

Nya Mercedes-AMG S63 är den mest kraftfulla S-klassen någonsin. (Foto: Mercedes)

Mercedes-AMG S63

Den nya elektrifierade prestanda-sedanen kommer 33 kilometer på en laddning. (Foto: Mercedes)

Inte första gången

Mercedes har tagit del av segmentet för prestanda-sedaner sedan Bibeln författades. 1971 såg världen den första AMG-lyxsedanen i form av 300 SEL 6.8 AMG.

51 år senare har det alltså blivit dags för generation nummer sju att göra entré.

När det gäller nya Mercedes-AMG S63 E Performance är det emellertid en fråga om att kombinera gammalt med nytt.

Elektrifieringen används till förmån för prestanda, inte nödvändigtvis för effektivitetens skull.

ANNONS
Mercedes-AMG S63

Toppfarten är begränsad till 290 knyck. (Foto: Mercedes)

ANNONS

Senaste nytt

Mercedes S63 har prestanda så det räcker och blir över

Resultatet är därför hisnande 802 hästkrafter och 1 430 newtonmeter.

Det är tillräckligt för att katapultera lyxlimousinen till 100 knyck på 3,3 sekunder tack vare drivning på alla fyra hjulen och vidare till en toppfart som är begränsad till 290 kilometer i timmen.

Den elektriska räckvidden är 33 kilometer tack vare ett större batteri jämte exempelvis AMG GT63 S E Performance som även den nyttjar elektrifieringen i syfte att maximera prestanda.

Det är en trend inom bilindustrin som även Ferrari och McLaren anammar.

Den nuvarande toppmodellen av Mercedes S-klass börjar på runt 1,5 miljoner, så räkna med att S63 E-Performance kostar betydligt mer än så.

Interiören består av en hel del teknik. (Foto: Mercedes)

Baksätet förblir lyxigt. (Foto: Mercedes)

ANNONS

Lyssna på: Dragläget – Högsta Växelns motorpodd 
Läs även: Rekord av Mercedes – snabbast i världen
Läs även: Provkörning av BMW i7
Läs även: Recension av Audi A8 PHEV

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]