Mercedes S-klass i AMG-utförande har alltid legat i framkant när det gäller att kombinera lyx och prestanda och innovation. Nu har nya generationen Mercedes S63 visats upp och den inkluderar elektrifiering i ekvationen.
Nya Mercedes S63 har mer vridmoment än en lastbil


Mest läst i kategorin
Nya S-klass AMG stavas Mercedes-AMG S63 E Performance och kombinerar elektrifiering och fossildrift till förmån för prestanda.
Bilen har en 4-liters V8 kombinerad med en elmotor – en V8-laddhybrid med andra ord.

Nya Mercedes-AMG S63 är den mest kraftfulla S-klassen någonsin. (Foto: Mercedes)

Den nya elektrifierade prestanda-sedanen kommer 33 kilometer på en laddning. (Foto: Mercedes)
Inte första gången
Mercedes har tagit del av segmentet för prestanda-sedaner sedan Bibeln författades. 1971 såg världen den första AMG-lyxsedanen i form av 300 SEL 6.8 AMG.
51 år senare har det alltså blivit dags för generation nummer sju att göra entré.
När det gäller nya Mercedes-AMG S63 E Performance är det emellertid en fråga om att kombinera gammalt med nytt.
Elektrifieringen används till förmån för prestanda, inte nödvändigtvis för effektivitetens skull.

Toppfarten är begränsad till 290 knyck. (Foto: Mercedes)
Senaste nytt
Mercedes S63 har prestanda så det räcker och blir över
Resultatet är därför hisnande 802 hästkrafter och 1 430 newtonmeter.
Det är tillräckligt för att katapultera lyxlimousinen till 100 knyck på 3,3 sekunder tack vare drivning på alla fyra hjulen och vidare till en toppfart som är begränsad till 290 kilometer i timmen.
Den elektriska räckvidden är 33 kilometer tack vare ett större batteri jämte exempelvis AMG GT63 S E Performance som även den nyttjar elektrifieringen i syfte att maximera prestanda.
Det är en trend inom bilindustrin som även Ferrari och McLaren anammar.
Den nuvarande toppmodellen av Mercedes S-klass börjar på runt 1,5 miljoner, så räkna med att S63 E-Performance kostar betydligt mer än så.

Interiören består av en hel del teknik. (Foto: Mercedes)

Baksätet förblir lyxigt. (Foto: Mercedes)
Lyssna på: Dragläget – Högsta Växelns motorpodd
Läs även: Rekord av Mercedes – snabbast i världen
Läs även: Provkörning av BMW i7
Läs även: Recension av Audi A8 PHEV

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Specialiserade på allt inom bilbelysning och styling, med ett särskilt fokus på diodtuning. Allt från högkvalitativa dekaler, LED-lister, positionsljus, blixtljus, och ett omfattande utbud av bilbelysning.