Dagens PS

Nya Mercedes E-klass provkörd: Kungen av komfort

Mercedes E-klass
Vi provkörde nya Mercedes E-klass i Wien, Österrike. (Foto: Mercedes-Benz)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 25 juli 2023Publicerad: 25 juli 2023

75 år bakåt i tiden sträcker sig Mercedes E-klass familjeträd, något som gör den till en av det tyska märkets mest ikoniska modeller.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Nu har skynket dragits av generation sex och vi begav oss till Österrike för en provkörning.

Körningen ägde rum i Wien, då Mercedes påstår att staden reflekterar det tyska märkets strävan efter att blicka både framåt och bakåt på en och samma gång.

I fallet E-klass är det en fråga om att ta klivet mot framtiden med en av deras mest traditionellt lagda modeller, något som innebär att det är extremt viktigt att tyskarna prickar mitt i prick.

Även om E-klass som beteckning endast funnits sedan 1993 introducerades den första modellen i familjeträdet 1953.

I Wien fick vi endast köra sedan-versionen och en provkörning av kombi-varianten kommer i ett senare skede.

Mercedes E-klass
Mercedes E-klass det tyska märkets bäst säljande modell. (Foto: Mercedes-Benz)

Krympt i tvätten

Nya E-klass ser ut som en S-klass som har krympt i tvätten. Det är inte nödvändigtvis något negativt, men det innebär att E-klass på långt håll ser ut som sin större och dyrare stallkamrat, vilket är positivt för E-klass-kunder, men negativt för flaggskeppskunder.

Med det sagt är E-klass attraktiv och utstrålar en oerhörd statsmannamässighet, inte minst om man väljer Excellence-line i tillvalslistan. Vill man i stället se ut som en kostymnisse i gympaskor kan man välja AMG-line.

ANNONS

Medan flaggskeppet är tänkt att vara det tyska märkets pilspets och vägen när det gäller innovation, innehar E-klass ett hierarkiskt underläge.

Med det sagt är den rent historiskt Mercedes mest sålda modell, och får ”ärva” mycket av det S-klass debuterar med.

Utöver de kosmetiska likheterna, möts man även av ett fokus på teknik när man hoppar in i nya E-klass och likheterna har blivit desto mer svårdifferentierade.

Mercedes E-klass
Nya Mercedes-Benz E-klass ser ut som storebror S-klass som krympt i tvätten. (Foto: Mercedes-Benz)
ANNONS

Senaste nytt

En digital historia

På plats i Wien påpekade en branschkollega att 29 sidor av det 60 sidor långa pressmeddelandet handlade om digitalisering.

Det är något som är som mest tydligt i interiören, en plats där skärmar finns i högre utsträckning än hos valfri elektronikkedja.

Teknologi-festen är något man känner igen från storebror S-klass, men med vissa skillnader. Infotainmentsystemet har omarbetats en aning för att göras mer användarvänligt.

Det innebär större ikoner som verkar ha designats av en grafisk formgivare med riktlinjen ”skoja till det lite” vilket inte matchar det övriga gränssnittet, men som gör hela upplevelsen desto mer tillmötesgående.

ANNONS
Mercedes E-klass
Infotainmentsystemet har fått sig en uppdatering som gör det snäppet mer intuitivt. (Foto: Mercedes)

Inte lyx rakt igenom

Det allmänna kvalitetsintrycket dras ner av växelväljaren som lika gärna hade kunnat ligga i en Happy Meal-påse, samt alla plastknappar i kupén som ger samma lyxiga feedback som bubbelplast.

Även de haptiska knapparna på ratten är en bestämt olyxig historia.

Rent utseendemässigt har Mercedes emellertid lyckats väl, och interiörens funktionella och lyxiga design har uppenbarligen tillägnats mycket tankeverksamhet.

I sin tur innebär det att man känner sig rejält ombonad och till freds i nya E-klass.

Den digitala orgien som pågår i kupén gör sig ännu mer påtaglig om man hoppar in valfri generation E-klass av modell äldre.

Vi gavs nämligen även möjlighet att köra exempelvis första generationens E-klass (W124), från en tid då lyx inte kännetecknades av kopiösa mängder teknik och prylar, utan snarare minimalism.

Med det sagt var inte allt bättre förr, och det går med största säkerhet att säga att bilarna på många sätt har blivit bättre på alla sätt och vis. Något som består är emellertid känslan bakom ratten.

ANNONS

Det rör sig inte om en bestämt speciell upplevelse, utan det som utmärker den är hur koncentrerad den är.

Med det menas att den inte försöker göra allt på en och samma gång, utan i stället spelar den sitt trumfkort varje runda.

Mercedes E-klass
Interiören är bestämd ombonad, men har en del kvalitetsmissar. (Foto: Mercedes-Benz)

Sa någon komfort?

Mercedes E-klass har sedan tidernas begynnelse förknippats med komfort och åter komfort. Det är just det som har varit dess paradgren, vilket i kombination med imponerande robusthet innebär att E-klass länge varit synonymt med taxi.

Tyvärr har Mercedes beslutat sig för att inte längre erbjuda specifika taxi-modeller.

Huruvida det är en fråga om kvalitet, ett sätt att spara pengar, eller en varumärkespositioneringsfråga var dock ingenting som tyskarna i Wien ville uttala sig om.

För de som är med i taxisvängen kan vi dock berätta att V-klass fortsatt kommer att erbjudas i taxiutförande.

Mercedes E-klass
Mercedes E-klass kommer inte längre erbjudas i renodlad taxiutförande. (Foto: Mercedes-Benz)
ANNONS

Långfärdsbil av rang

Mercedes har cementerat sin position som segmentets komfortkung med nya E-Klass.

I Österrike var alla bilar vi testade utrustade med luftfjädring – kallad Airmatic – som svalde vägens ojämnheter likt en ångvält.

I kombination med en oerhört tyst kupé – något som naturligtvis gynnades av släta vägar – får man snabbt känslan av att nya E-klass kan korsa valfri kontinent utan att så mycket som blinka.

Komforten är total och mycket krut har lagts på baksätet enligt tyskarna.

Baksätet är bestämt rymligt, medan sittdynan saknar en del lårstöd. Kupén erbjuder dock mycket rymdkänsla och det är inga problem att tillbringa många mil i baksätet på E-klass.

När det gäller just långfärdskörning har nya E-klass det tyska märket senaste innovation när det gäller farthållare. 

Det innebär att bilen på helt eget bevåg kör om bilar som ligger framför och kör långsammare – det vill säga blinkar ut, kör om, och sedan blinkar in – vilket endast fungerar på motorvägar.

Det gör motorvägskörning till en dans på rosor, även om systemet stundtals var lite väl mesigt och vid ett tillfälle ville byta fil in i ett spärrområde.

ANNONS
Mercedes E-klass
Baksätet är en rymlig historia, men med lite för korta sittdynor. (Foto: Mercedes-Benz)

Ett brett spann

Rent krasst är det svårt att rekommendera något annat än just E 200. Prestandan är fullt tillräcklig, särskilt för den körupplevelse man är ute efter med nya E-klass. De 204 hästkrafterna är fullt tillräckliga för att våga sig ut i ytterfilen.

När det gäller drivlinor kommer nya E-klass inte att finnas i helelektriskt utförande, det är i stället något som Mercedes vill överlåta till det elektriska syskonet EQE.

Med det sagt kommer alla drivlinor vara elektrifierade på ett eller annat sätt – antingen i form av en mildhybrid eller laddhybrid – vilket även gäller den svenska instegsmodellen E200, som alltså är en bensinfyra på 204 hästkrafter.

Det finns även en dieselpjäs i form av E 220d att tillgå. Vi fick inte möjlighet att provköra den, men den lär förbli en klar favorit bland yrkeschaufförer. Enligt Mercedes förblir diesel ”extremt viktigt” för märket.

Vi fick även köra E 450 som har en rak sexa.

Om man bor i Turkiet kan man dock köpa E 180, en 1,5-liters bensinfyra på 170 hästkrafter, en modell som inte kommer att saluföras någon annanstans.

Oavsett vilken drivlina man väljer får man Mercedes niostegade automatlåda och hälften av alla drivlinor är i form av laddhybrider.

ANNONS

Växellådan fungerade utmärkt i alla varianter av E-klass, medan den har uppfattats som något ryckig i vissa modeller vi testat tidigare.

Styrningen är för direkt och snabb – något som har att göra med bahkjulsstyrningen (tillval) vilket leder till stundtals ryckiga manövrar.

Mercedes E-klass
Mercedes E-klass finns i en rad olika utföranden. (Foto: Mercedes-Benz)

Laddhybrider dominerar

På den svenska marknaden väntas E-klass-storsäljaren bli laddhybriderna.

De kommer att erbjudas i ett antal olika utföranden, däribland i tre olika bensinutföranden – E 300 e (med eller utan fyrhjulsdrift) och E 400 som erbjuder samma bensinmotor men med högre effekt.

Den elektriska räckvidden ligger på mellan 10 och 12 mil. Det kommer även att finnas en laddhybrid som kombinerar diesel och el, vilket Mercedes är ensamma om på marknaden, men som inte kommer att erbjudas vid marknadslansering.

Vi fick möjlighet att provköra samtliga och körupplevelsen erbjuder onekligen en röd tråd.

Övergången mellan el och förbränning går obemärkt förbi och den officiella elektriska räckvidden är förvånansvärt verklighetsförankrad.

ANNONS

Mercedes har även ändrat form på batteripaketen, vilket innebär att E-klass som laddhybrid som återfinns i utgående generation har eliminerats.

Dieselladdhybriden erbjuder det bästa av båda världar med respektabel elektrisk räckvidd, samtidigt som dieselmotorn erbjuder enorm flexibilitet när det vankas långfärdskörning.

Framgent kommer det även att dyka upp andra varianter, exempelvis en renodlad AMG-modell.

Mercedes E-klass
I Sverige väntas laddhybriderna bli storsäljarna. (Foto: Mercedes-Benz)

Summan av kardemumman

Nya Mercedes-Benz E-klass tar sig an ett av de mest klassiska segmenten med pompa och ståt. Den sjätte generationen har ett familjeträd av rang att leva upp till, något den i det stora hela lyckas med.

Med det sagt kommer den nya generationen inte med någon supernyhet, utan det är mer en fråga om att vässa till ett redan (oerhört) beprövat recept. Nya E-klass stoltserar med sanslös komfort och en rad raffinerade drivlinor.

Den största missen är rörande just kvalitet, men det är inte unikt för E-klass specifikt, utan för Mercedes i det stora hela. Infotainmentsystemet har blivit snäppet mer intuitivt, men fokusen på teknik är mycket att ta in.

Nya E-klass behåller sin ställning i segmentet – där fokusen på komfort dominerar – vilket i många fall det man vill få ut av en bil av den här kalibern. Nya E-klass är tillgänglig under senare delen av 2023.

ANNONS
Mercedes E-klass
Mercedes E-klass kör på komfortspåret. (Foto: Mercedes-Benz)

Mercedes-Benz E 200 (2024)
Motor:
 2-liters 4-cylindrig bensinmotor, 204 hästkrafter, 320 newtonmeter
Kraftöverföring: 9-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,5 sekunder
Toppfart: 240 km/h
Vikt: 1 825 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4949/1880/1480 mm
Pris: Ej kommunicerat ännu

Mercedes-Benz E 300 e 4MATIC (2024)
Motor:
 2-liters fyra, elmotor, 313 hästkrafter, 550 newtonmeter
Kraftöverföring: 9-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,5 sekunder
Toppfart: 234 km/h
Elektrisk räckvidd: 109 km
Vikt: 2 265 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4949/1880/1480 mm
Pris: Ej kommunicerat ännu

Mercedes-Benz E 400 e 4MATIC( 2024)
Motor:
 2-liters 4-cylindrig bensinmotor, elmotor, 381 hästkrafter, 650 newtonmeter
Kraftöverföring: 9-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,3 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Elektrisk räckvidd: 109 km
Vikt: 2 265 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4949/1880/1480 mm
Pris: Ej kommunicerat ännu

Redaktionens första intryck av nya Mercedes E-klass

Slutbetyg: 4/5

Nya Mercedes-Benz E-klass tar sig an ett segment bestående av bilar som Audi A6, BMW 5-Serie, Jaguar XF, och Volvo S90 med bravur. Fokuset på komfort består med en hög dos av teknologi adderat till ekvationen.

Det är en fråga om en evolution, snarare än en revolution, men det som gjort E-klass framgångsrik består.

Läs även: Recension av Mercedes-Benz EQE 350+

ANNONS

Läs även: Succékombin – helt nya Mercedes E-klass

Läs även: Recension av Mercedes-Benz EQS 580

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]