När Mercedes-AMG lanserade sin första egna modell – AMG GT – blev resultatet bestämt imponerande. Nu har det blivit dags för generation två att göra intåg och vi begav oss till Kalifornien för en närmare titt.
Nya Mercedes-AMG GT är en superbil för vardagen
Mest läst i kategorin
Nya Mercedes-AMG GT är helt ny enligt tyskarna. Vi gavs tidigare möjlighet att beskåda den i samband med vår provkörning av nya E-klass, men denna gång har vi alltså fått klämma och känna lite mer.
Mer anpassad för vardagen
Första generationen Mercedes-AMG GT följde den gamla skolans sportbilsrecept – en lång, svepande huv, en sittposition som var på bakaxeln och en maffig V8 under huven.
Den nya generationen är tänkt att ta sig an en mer konservativ approach och erbjuds således i 2+2-utförande, i stället för det ursprungliga tvåsitsutförandet.
Resultatet är en bil som Mercedes ska vara mer lämpad för vardagligt bruk och många av de nyheter som har introducerats har gjorts till förmån för användarvänlighet, men på bekostnad av ursprungsreceptet.
Exteriört anammar nya AMG GT ett betydligt mindre klassiskt recept för sportbilar och har växt på alla ledder.
Interiört möts man av en 12,3-tums digital instrumentpanel och en 12,8-tums centralt placerad infotainmentskärm.
Flera flugor i en smäll
Tanken är att nya Mercedes-AMG GT ska kombinera en relativt hög dos praktikalitet med GT-ambitioner.
Ett exempel är att bilen är fyrsitsig och att baksätet går att fälla, allt för att maximera lastutrymmet.
På frågan ”är nya Mercedes-AMG GT som en SL Coupé?” fick jag snabbt svaret att ”det är två helt olika bilar, även om de delar plattform”.
Det verkar vara en känslig fråga för märkets ingenjörer, men de konceptuella likheterna är väldigt tydliga.
Med sin mer vardagliga approach ger sig AMG GT ännu djupare in i segmentet som i dagsläget domineras av Porsche 911 men som även bjuder på alternativ som Jaguar F-Type.
Mercedes-AMG GT ska vara en prestandamaskin
Mercedes-AMG GT är alltså en renodlad AMG-bil och kommer således endast att erbjudas med V8-motorer i två olika utföranden – beroende på marknader.
Flaggskeppsmodellen stavas AMG GT 63 4MATIC+ som stoltserar med en 4-liters V8 på 585 hästkrafter och 800 newtonmeter som går ner i backen via alla fyra hjul och en 9-stegad dubbelkopplingslåda.
Sprinten till 100 km/h avverkas på 3,2 sekunder medan toppfarten är 315 km/h.
Första generationen AMG GT var en bakhjulsdriven historia och bjöd på en bestämt hårresande körupplevelse medan denna generation är tänkt att vara mer tam.
Det kommer även gå att välja på en GT 55 4MATIC+ som pumpar ut 476 hästkrafter och 700 newtonmeter från samma fyraliterspjäs.
Motorerna byggs för hand i Affalterbach, Tyskland.
GT erbjuder mer komfort
Nya AMG GT är även tänkt att erbjuda ett bredare spann i kördynamisk upplevelse. Skillnaden mellan de olika körlägena ska vara mer distinkt än innan, något som i viss mån kan härledas till semi-hydrauliska inslag i fjädringen.
Resultatet är en fjädring som är mer komfortoptimerad för dagligt bruk, men som kan bli väldigt extrem när lusten faller in.
Det kommer dessutom gå att höja bilen med 30 millimeter i fronten, för att göra det enklare att exempelvis ta sig in och ut ur knepiga garage.
Huruvida nya AMG GT:s fokus på användarvänlighet och praktikalitet inkräktar på den distinkta körupplevelsen företrädaren erbjöd återstår att se.
Prismässigt kan man räkna på att AMG GT 63 kommer att börja på norr om två miljoner kronor.
Läs även: Mercedes-AMG G 63 testad – Omöjlig att inte älska
Läs även: Farväl V8 – med Jaguar F-Type genom Kalifornien
Läs även: Porsche 911 GTS är en gyllene medelväg
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.