Maserati är enligt oss ett av världens sexigaste bilmärken, trots många historiska snedsteg. Dessa snedsteg har inneburit att de passionerade italienarna nere i Modena haft svårt att etablera sig som ett lyxmärke. Kan en sprillans ny Maserati GranTurismo råda bot på detta?
Nya Maserati GranTurismo - bristfällig men älskvärd
Mest läst i kategorin
Vi lade i Högsta Växeln och tog oss ner till Italien för att ta reda på det.
På plats i Rom fick vi provköra både instegsmodellen Modena, dess vassare syskon Trofeo samt en protoyp av helt elektriska GranTurismo Folgore (en text om den sistnämnda dyker upp inom kort).
Bilvärldens italienska supermodell
Även om nya GranTurismo inte är helt olik den utgående generationen är den helt ny på alla punkter. De som välsignats med fungerande ögon kan omedelbart dra slutsatsen att detta är något bra.
Nya GranTurismo är nämligen en oerhört vacker skapelse.
Här samsas suveräna proportioner med låga, svepande linjer. Bilen är nästan fem meter lång men det skulle man aldrig tro när man tittade på den.
Designern heter Klaus Busse, och han förtjänar alla komplimanger han kan få. Ser du honom på gatan föreslår jag att du stoppar honom omedelbart för att skaka hans hand. Det gjorde åtminstone jag.
Maserati GranTurismo är något banbrytande i det att den kommer att erbjudas som renodlad elbil, men den här texten avhandlar exklusivt den bensindrivna varianten.
Valet av motor föll på Maseratis egen Nettuno-V6. Här reagerar kanske vissa på vad som på pappret framstår som en nedgradering.
Den utgående modellen hade nämligen en biffig V8 under huven med ett ljud som kunde väcka hela Emilia-Romagna.
Den nya motorn är emellertid betydligt mer nedtonad och saknar i stort sett det högprofilerade ljud som gjorde förra GranTurismo känd.
Nödvändig down-sizing
Anledningen varför Maserati genomfört denna nedgradering är för att kunna erbjuda modellen med fyrhjulsdrift som standard (vilket ju ökar bilens användbarhet avsevärt) och inte behöva kompromissa på dess slanka siluett.
Motorn sitter bakom framaxeln och klassas därför tekniskt sett som mittmonterad.
I termer av effekt får man 490 hästkrafter i ”instegsvarianten” Modena och 550 i GranTurismo Trofeo. Den största skillnaden mellan de två modellerna är alltså prestandan, och pris.
Men mer om det senare.
Nettuno-motorn är en varvvillig historia med en sträv och raspig karaktär, som påminner mycket om V6:an i Alfa Romeos Quadrifoglio-modeller.
Så pass mycket att man tror att de har mycket gemensamt men Maserati insisterar på att så inte är fallet.
För att uppnå den prestanda man vill åt i den här typen av bil behöver man låta motorn sträcka på benen ordentligt, tur då att den verkar böna och be om det så fort man kommer i närheten av gaspedalen.
Maserati GranTurismo är ett bekvämt banmonster
Körupplevelsen genomsyras inledningsvis av det faktum att Maserati GranTurismo rullar på luftfjädring. Det må vara den hårdaste luftfjädringen jag har upplevt men för den här typen av bil är den likväl anmärkningsvärt behaglig.
Tanken med en GranTurismo är att man ska kunna köra till racingbanan i stil och komfort för att sedan krossa sina motståndare på den, och kunna ta sig hem igen i samma stil och komfort.
Enligt mig är detta ett attraktivt koncept men det innebär också att den är hårdare än exempelvis en Bentley Continental GT men inte lika ban-preppad som en Audi R8 GT.
I kurvor upplevs GranTurismo som ytterst följsam och kompetent. Både Modena och Trofeo gör 0-100 på under 4 sekunder, och det skiljer knappt en halv sekund mellan bilarna.
Denna skillnad är lika uppenbar som skillnaden mellan norr- och sydsken (Aurora Borealis och Aurora Australis). Givet en prisskillnad på många hundra tusen pix framstår därför instegsvarianten som ett vettigare köp.
Snyggt men slarvigt
Maserati har ansträngt sig för att GranTurismo ska kännas högteknologisk och exklusiv på insidan. Vid första anblick har de också lyckats.
Mittkonsolen domineras av två touchskärmar där den undre främst styr klimatsystemet, likt i en eldriven Porsche eller Audi. Bilen är också fyrsitsig på riktigt och har ett stort bagageutrymme.
Infotainmentsystemet är också uppenbart inspirerat av tyskarna och det fungerar oftast bra.
Systemen i flera av testbilarna hängde sig dock vid upprepade tillfällen, men dessa var alla förseriebilar så förhoppningsvis löser Maserati detta innan bilarna når kunderna.
Den interiöra designen är, precis som i fallet exteriören, suverän. Läder täcker alla tänkbara ytor och växelpaddlarna i metall bakom ratten är härligt kalla.
Vid närmare inspektion finner man emellertid att känslan i knappar och reglage inte lever upp till förväntningarna.
Vissa paneler känns inte ordentligt monterade och mittkonsolen känns anmärkningsvärt ihålig. För en bil i denna prisklass är det tyvärr oacceptabelt.
Samtidigt kommer Maserati undan med detta på något sätt, främst för hur bra man mår bakom ratten på nya GranTurismo. Bilen kommer alltså med känslan av att man har vunnit i livet som standard.
Maserati GranTurismo är standardutrustad med orimligt pris och mycket charm
Övrig standardutrustning är en prisbild som är långt ifrån konkurrenskraftig, något som väl har gällt för Maserati sedan tidernas begynnelse.
GranTurismo Modena och Trofeo kostar från cirka 180 000 respektive 225 000 euro, vilket givet moms och en pinsamt svag krona placerar bilen prompt i Bentley-territorium.
Känslan av soliditet och kvalitet i en Bentley hör till en annan galax än den i GranTurismo.
Summan av kardemumman
Nya Maserati GranTurismo har alltså vissa uppenbara tillkortakommanden men den är så sexig att jag halvt ofrivilligt väljer att slänga på ett par skygglappar för att slippa tänka på dessa.
Och det är lite det som är grejen med italienska sportbilar, de är lite nonchalant bristfälliga på ett sätt som ändå är sympatiskt.
Blir det mer sprezzatura än så?
Sprezzatura: ”En stil som bygger på medvetenhet kombinerat med avslappnad perfektion så det framstår som att man inte har ansträngt sig för mycket, googla på ’Pitti Uomo’ så kommer du att förstå.”
Maserati GranTurismo Modena (2023)
Motor: 3-liters V6, dubbelturbo, 490 hästkrafter, 600 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,9 sekunder
Toppfart: 302 km/h
Vikt: 1 795 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4959/1957/1353 mm
Pris: Från cirka 2 500 000 SEK
Maserati GranTurismo Trofeo (2023)
Motor: 3-liters V6, dubbelturbo, 550 hästkrafter, 650 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,5 sekunder
Toppfart: 320 km/h
Vikt: 1 795 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4966/1957/1353 mm
Pris: Från cirka 3 150 000 SEK
Högsta Växelns första intryck av nya Maserati GranTurismo
Slutbetyg: 4/5
Nya Maserati GranTurismo är ofantligt vacker med en rad italienska tillkortakommanden. Prislappen är astronomisk, men det är också bilens charm. Den kombinerar GT-färdigheter med kompetens på bana och helhetspaketet är väldigt attraktivt.
Läs även: Recension av Bentley Continental GT
Läs även: Provkörning av Audi R8 GT
Läs även: Recension av Polestar 1
Läs även: Provkörning av Ferrari 296 GTS
Motorjournalist. Medgrundare av Högsta Växeln 2015.
Motorjournalist. Medgrundare av Högsta Växeln 2015.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.