Nya bilmärken intar den svenska marknaden i rasande fart. Nu är det dags för ännu ett, närmare bestämt kinesiska JAC som ska sälja den nya elbilen e-JS4 som ska konkurrera med utrymme och snabba leveranser.
Nya kinesiska elbilen JAC e-JS4 lär floppa totalt
Mest läst i kategorin
Det är norska RSA, som bland annat är importör för Maxus och BYD transportbilar, som ansvarar för JAC på den svenska marknaden. Vi begav oss till Arlandastad för att stifta en närmare bekantskap.
JAC e-JS4 är ännu en kinesisk elbil
JAC e-JS4 är en elbil som bygger på en fossilbilsplattform. Det är emellertid inte någonting unikt, men det innebär en rad paketeringssvårigheter, något som emellertid JAC inte verkar oroa sig för.
I Kina säljs bilen som Sehol X4 medan den i Europa, Egypten och Libanon heter JAC JS-4. I Ryssland säljs samma bil som Moskvitch 3 och tillverkas i Renaults gamla fabriker.
Det JAC e-JS4 stoltserar med enligt importören RSA är klassledande utrymmen – den har ett bagageutrymme på 520 liter – och snabba leveranser.
Det sistnämnda är extra viktigt i en tid då väntelistorna på nya bilar är riktigt långa.
Räckvidd och laddning
JAC e-JS4, vars namn känns som hämtat från en dammsugarmodell, är den första modellen som RSA kommer att lansera på den svenska marknaden.
Bilen har en räckvidd på 434 kilometer enligt WLTP tack vare ett 65,7 kWh stort batteri.
Den har 193 hästkrafter och 340 newtonmeter som går ner i backen via framhjulen. 0 till 100 kilometer i timmen avverkas på 9,4 sekunder.
JAC kommunicerar ingen laddeffekt, men de påstår att 30 till 80 procent tar 45 minuter, att jämföra med Tesla Model Y, som kostar ungefär lika mycket, där 10 till 80 procent tar 25 minuter.
Syskonet JAC iEV7S har kan laddas upp till 37 kilowatt, viket verkar vara samma siffra som för e-JS4.
Pris och lansering
JAC e-JS4 kostar från 529 990 kronor – 10 000 kronor mer än en Tesla Model 3.
Det är att jämföra med exempelvis Tesla Model Y som kostar från 539 990 kronor eller Kia Niro EV som kostar 530 500 kronor.
Enligt RSA vill inte alla kunder ha Tesla, men om valet står mellan en JAC och en Tesla lär inte en enda kund välja en JAC. Tesla erbjuder också snabba leveranser då det haft överproduktion.
På plats i Arlandastad fick vi även känna och klämma på bilarna. Även om dörrarna kändes solida gjorde inte interiören det.
Infotainmentsystemet var inget att hänga i julgranen och bilens touchknappar fungerade knappt. Något som åtminstone imponerade var innerutrymmena.
Det återstår att se hur det går för JAC och den nya modellen e-JS4, men förutsättningarna för att de ska lyckas är nästintill obefintliga. Bilen går att beställa redan nu.
Läs även: Ryska Moskvitch erövrar Renaults fabriker
Läs även: Rea på Tesla i Sverige – priserna sänks rejält
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.