Dagens PS

Nya Kia EV9 provkörd: Huvudvärk för Volvo

Kia EV9
Vi provkörde en prototyp av nya Kia EV9 i Åre. (Foto: Simon Hamelius/Kia)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 12 sep. 2023Publicerad: 12 sep. 2023

Kia har med hjälp av elektrifieringen genomgått något av en pånyttfödelse. Sydkoreanerna är nu uppe och slåss med branschens bästa. Senast ut är flaggskeppsmodellen Kia EV9.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Tidigare i år drog Kia skynket av EV9 och ambitionen var tydlig.

Märket vill ta sig an segmentet för sjusitsiga el-suvar med pompa och ståt.

Vi begav oss norröver till Åre för en provkörning av en mycket tidig prototyp.

Kia har olika designspråk för alla sina modeller. (Foto: Simon Hamelius/Kia)

Med USA i fokus

Utseendemässigt satsar EV9 på en ny designfilosofi som enligt sydkoreanerna själva handlar om kontraster.

Märket utmärker sig genom att ha olika designspråk för sina olika modeller.

Interiört kan Kia EV9 fås med antingen sex eller sju säten. Det finns även digitala backspeglar att tillgå, men de kommer inte till Sverige.

Kia EV9 bjuder på en funktionell interiör. (Foto: Simon Hamelius/Kia)
ANNONS

Trots bilens boxiga utseende har den en luftmotståndskoefficient på 0,28, att jämföra med 0,26 för den mycket strömlinjeformade Mercedes EQS SUV.

Kia EV9 är i samma storleksklass som Range Rover, något som har att göra med att den nya el-suven primärt är tänkt att ta sig an den amerikanska marknaden.

ANNONS

Senaste nytt

En riktig jänkare

Rent kördynamiskt får vi inte uttala oss alltför mycket om vår tid bakom ratten på den prototypbil vi körde. Reglagen i bilen är rejäla och kvalitetskänslan är något som koreanerna har lagt krut på.

Växelspaksväljaren finner man på rattstången, vilket hade frigjort utrymme i mittkonsolen. I stället har man valt att placera körlägesväljaren där.

Stolarna är bekväma och fjädringsmässigt är det komfort som varit fokus, men Kia avstår fortfarande från att erbjuda sina bilar med luftfjädring.

Kia EV9 premierar komfort framför sport. (Foto: Simon Hamelius/Kia)

Den tredje sätesraden är oerhört rymlig – och undertecknad som är 185 centimeter lång fick plats utan bekymmer – samtidigt som den andra sätesraden kan skjutas fram och bak både snabbt och enkelt.

Kia har lagt mycket krut på generösa innerutrymmen. (Foto: Simon Hamelius/Kia)
ANNONS

Bilen upplevs som väldigt amerikansk från bakom ratten med fokus på komfort snarare än dynamik. Fjädringen är heller inte helt bekväm med den grova jämtländska asfalten.

Den ombonade interiören bidrar till en låg ljudvolym i kupén.

Ljudnivån i EV9 är låg. (Foto: Simon Hamelius/Kia)

Kia EV9 är en kvick korean

Prototypen vi körde var försedd med dubbla elmotorer – en på vardera axel – som tillsammans genererar 382 hästkrafter och 700 newtonmeter.

Det är nog för att den 2,6 ton tunga familjebilen ska nå 100 km/h på 5,3 sekunder. Sensationen är förvånansvärt våldsam, men med det sagt uppmanar inte bilen till särskilt inspirerande körning.

EV9 döljer sin tyngd väl tills man börjar pressa på lite mer på slingriga landsvägar.

Kia EV9 är inte skapt för slingriga landsvägar. (Foto: Simon Hamelius/Kia)

Teknik en masse

ANNONS

EV9 stoltserar med ett 800-voltssystem som innebär att el-suven kan laddas i hastigheter upp till 240 kW.

Räckvidden på den fyrhjulsdrivna modellen beräknas till strax över 50 mil enligt rykten, medan den officiella siffran ligger på 46,5 mil.

Infotainmentsystemet består av två 12,3-tumsskärmar och en 5-tums monokrom skärm som styr klimatanläggningen.

Systemet har uppdaterats vilket innebär fler möjligheter att lägga till genvägar och skräddarsy hemskärmen.

Kia har även introducerat haptiska touchknappar som är integrerade i instrumentpanelen.

Systemet är emellertid inte särskilt intuitivt och kräver en rätt lång startsträcka innan man känner sig bekväm bakom spakarna.

EV9 har ett bagageutrymme på upp till 2 393 liter. (Foto: Simon Hamelius/Kia)

Blixtvisit bakom ratten

Kia EV9 äntrar den något begränsande arenan för sjusitsiga el-suvar med ett genomtänkt recept.

ANNONS

Den erbjuder bra räckvidd, god laddkapacitet, imponerande praktiska egenskaper och en körupplevelse som utmärker sig.

Prismässigt börjar EV9 på 869 900 kronor, vilket är sanslöst mycket för en Kia, men sett till konkurrenterna och det man faktiskt får för pengarna framstår det inte som så orimligt.

Den ser också ut att nå marknaden bra mycket tidigare än Volvo EX90 som gång på gång blivit försenad.

Ett mer utförligt test får utröna huruvida Kia EV9 är lika lovande som den vid första bekantskap framstår.

Ett mer utförligt test följer. (Foto: Simon Hamelius/Kia)

Läs även:

Kia EV6 GT till fjällen: Inte en dans på rosor med elbil

Därför försenas Volvo EX90 – igen

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]