Dagens PS

Nya GT3 RS: Porsches mest extrema bil någonsin?

Porsche 911 GT3 RS
Porsche 911 GT3 RS är det mest extrema som märket erbjuder. (Foto: Porsche)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 30 aug. 2023Publicerad: 30 aug. 2023

Test: Porsche 911 GT3 RS
För exakt 50 år sedan drog Porsche skynket av märkets första RS-modell – 2.7 RS. Nu förknippas beteckningen med det mest extrema som tyskarna erbjuder.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Vi begav oss till Mantorp Park för att provköra nya Porsche 911 GT3 RS.

”Vinn på söndagen, sälj på måndagen.”

Uttrycket härstammar från 1950- men även 1960-talet, då racingbilar såg ut som bilarna som kunderna faktiskt köpte och kopplingen mellan motorsport och försäljning var desto tydligare.

Det är exakt så fallet är med Porsche 911 GT3 RS och tyskarna erbjuder sina kunder att köpa en bil som är så nära en racingbil för gatan som man kan komma.

911 GT3 RS är farligt nära märkets Cup-bilar om man fortfarande vill ha en registreringsskylt på sin bil.

Den riktar sig mot de som tillbringar mer tid på banan än på vägen, och hela bilens tekniska gebit fullständigt skriker det.

Porsche 911 GT3 RS
Vi provkörde nya Porsche 911 GT3 RS på Mantorp Park. (Foto: Porsche)

En extrem form av funktion

Resultatet är en bil som osar funktionalitet. 911 GT3 RS är långt ifrån en vacker bil. Istället är det funktion som har prioriterats ända ut i fingerspetsarna.

ANNONS

I termer av prestanda erbjuder nya GT3 RS egentligen bara 25 fler hästkrafter än förra generationen, och 15 fler än nuvarande GT3.

Framtill har bagageutrymmet ersatts av en centralt placerad kylare, något som gjorts för att frigöra utrymme i syfte att integrera en ”rad aktiva aerodynamiska element”.

Det är just på bilens aerodynamiska färdigheter som krutet har lagts, där tanken är att maximera hastigheter under kurvtagning.

I 285 km/h har den ett marktryck på hela 860 kilogram och i 200 km/h landar siffran på 406 kilogram.

Porsche 911 GT3 RS
Bilens yttre är rakt igenom funktionellt, vilket bidrar till en dramatisk look. (Foto: Porsche)
ANNONS

Senaste nytt

Aerodynamik är A och O

Det är ett resultat av både passiv och aktiv aerodynamik – den stora vingen ser inte bara häftig ut – den fyller även en funktion.

Den aktiva aerodynamik i form av vingar i fronten som regleras för att minimera marktryck på raksträckor och öka toppfarten medan det vid kraftiga inbromsningar hjälper till att få stopp på maskineriet.

På ratten finner du en rad inställningar för fjädringen – där du reglerar kompression och rebound både fram och bak – som riktar sig mot de mest entusiastiska av banförare. 

ANNONS

Förr i världen tvingades man lägga en hel eftermiddag på att plocka isär en bil för samma inställningsmöjligheter.

Den fullständigt kolossala vingen är för första gången högre än taket på en Porsche-bil, vilket i sin tur gör att bakåtsikten inte inkräktas på. Även den jobbar aktivt och agerar luftbroms vid panikinbromsning.

Porsche 911 GT3 RS
Det krävs en hel del tid bakom ratten innan man börjar lära sig hur långt man kan pressa GT3 RS i kurvor. (Foto: Porsche)
GT3 RS
Bilen trivs som bäst på bana. (Foto: Porsche)

GT3 RS vet inte vad komfort är

Detta extrema fokus på att jaga varvtider är även märkbart i interiören som är en bestämt avskalad historia. 911 GT3 RS går att beställa utan luftkonditionering och infotainment, men vår testbil var utrustad med både och.

Med det sagt är skalstolarna förvånansvärt bekväma och handtagen i form av en tygögla är inga problem att bekanta sig med.

Likt en ordinarie 911 är sikten bak bra – den stora vingen till trots – medan baksätet är obefintligt och i stället huseras av en störtbur. 911 GT3 RS har alltså ingen plats för bagage och liknande.

Ljudnivån i kupén på motorväg, inte minst på vår grova svenska asfalt, är dånande hög. 

ANNONS

Porsche 911 GT3 RS är emellertid inte en bil man köper för att rasta på landsväg, utan mer eller mindre ett renodlat banmonster.

Att köra den på landsväg är lite som att ha spikskor på morgonjoggen. Fjädringen är stenhård men ändock följsam.

Det bör dock understrykas att man kan ha kul med GT3 RS även på landsväg, även om dess råhet och styvhet inte rimmar särskilt väl med svensk asfalt.

Porsche 911 GT3 RS
Komfort har inte varit på tapeten när GT3 RS utvecklades. (Foto: Porsche)

Ett instrument skapt för banan

Vår körning på Mantorp Park bestod av två stinter à 6–7 varv efter en följebil i form av en Cayman GT4 RS med Porsche-instruktörer bakom spakarna.

Vid första bekantskap framstår GT3 RS som förvånansvärt tillmötesgående, likt andra 911-varianter.

Det är således inte en skräckinjagande upplevelse att hoppa in bakom ratten och köra ut på banan då bilen – i låga hastigheter – upplevs som bestämt familjär, förutsatt att man kört en modern 911 förut.

I takt med att hastigheten på banan ökar blir man mer och mer varse om vad GT3 RS är kapabel till. Ju mer man pressar, desto mer belönas man, men det är svårt att inte känna sig som bilens svaga länk.

ANNONS

Aerodynamiken innebär att man kan ta sig an kurvor i hastigheter som kräver att man kalibrerar om sina sinnen.

Porsche 911
Porsche 911 GT3 RS har som främst uppgift att vara så snabb som möjligt på bana. (Foto: Porsche)

GT3 RS är bara för proffs

Det är först när man inser att GT3 RS klarar mer än vad man själv gör som man börjar uppskatta dess kördynamiska egenskaper.

Om man verkligen pressar på börjar GT3 RS helt plötsligt uppvisa en mer lekfull sida. Med det sagt krävs det att man är en enastående bra bilförare för att verkligen kapitalisera på bilens förmåga och kunna nosa på dess gränser.

Porsche 911 GT3 RS är ett sanslöst kompetent verktyg vars främsta uppgift är att krossa varvtider.

Dess världsomvälvande förmåga att sig an kurvor som om den var fastklistrad i marken är enastående och vid varje kurva och varje varv uppmuntras man till att trycka lite hårdare, och hårdare, och hårdare.

Porsche 911 GT3 RS
Bilen är tillmötesgående men det är svårt att inte känna sig som den svaga länken. (Foto: Porsche)
Porsche 911 GT3 RS
GT3 RS är så nära en äkta racingbil man kan komma. (Foto: Porsche)
ANNONS

Vassare än någonsin

Styrningen osar feedback och man är ständigt medveten om hur mycket man pressar bilen.

Porsche 911 GT3 RS erbjuder en strid ström av kommunikation och ingenjörerna i Stuttgart har gjort sitt yttersta för att vem som helst ska kunna hoppa in i bilen och känna sig bekväm bakom spakarna.

Förra generationen GT3 RS känns giftigare och hade mer av en benägenhet att hugga tillbaka. Fokus på nya generationen har lagts på tyskt ingenjörstrolleri i form av aerodynamik samt på att göra bilen mer tillmötesgående.

Men för att verkligen få ut något av körupplevelsen krävs det att du lägger otaliga timmar på banan och är exceptionellt skicklig som bilförare, vilket är både bilens styrka och akilleshäl.

Porsche 911 GT3 RS
GT3 RS uppmanar till minst sagt hård körning. (Foto: Porsche)

Summan av kardemumman

Porsche 911 GT3 RS är en racingbil för den som insisterar på att ha en registreringsskylt. Man slipper ett helt stall med mekaniker och man kan anlända för egen maskin till banan.

Vi rekommenderar dock att man kör sin GT3 RS på släp och i stället tågar fram i en Porsche Cayenne eller annan lämplig dragbil.

ANNONS

Den känns genuint som en racingbil, och även om den är tillmötesgående på typiskt 911-manéer, krävs det en enorm kompetens bakom ratten för att man verkligen ska få något ut av det.

GT3 RS är sylvass och just kompetensen genomsyrar exakt allt med bilen. Allt är funktionellt med syfte att göra den så snabb som möjligt och den fokuserar helhjärtat på en enda uppgift.

Om du alltid har velat vara en racingförare har du nu chansen.

Porsche 911 GT3 RS
Porsche har fokuserat helhjärtat på aerodynamiken med den nya modellen. (Foto: Porsche)

Porsche 911 GT3 RS (2023)
Motor: 4-liters sexcylindrig boxermotor, 525 hästkrafter, 465 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,2 sekunder
Toppfart: 296 km/h
Vikt: 1 525 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4572/1900/1322 mm
Pris: från 2 680 000 SEK (testbil ca 2 900 000 SEK)

Redaktionens helhetsintryck av Porsche 911 GT3 RS

Slutbetyg: 4,5/5

Porsche 911 GT3 RS är det mest extrema det tyska märket erbjuder, såvida man inte blickar mot märkets faktiska racingbilar.

Som förare måste du vara mäkta kompetent för att få ut det maximala av körupplevelsen, men den tillåter alla att känna sig som racingförare.

ANNONS

Läs även:

Porsche 918 testad – fortfarande lika makalös

Porsche 959 testad – en av historiens viktigaste bilar

Nya Porsche 911 S/T – manuell med GT3 RS-motor

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]