1964 tog Ford Mustang världen med storm. Nu har skynket dragits av den sjunde generationen i samband med motormässan i Detroit.
Nya Ford Mustang: V8, manuell låda och motorsport
Mest läst i kategorin
Det har sålts över 10 miljoner exemplar av den berömda muskelbilen. Den förra generationen tog sig an en mer europeisk approach – dess kördynamiska egenskaper premierades, något som inte nödvändigtvis varit fallet tidigare.
Ny generation Mustang, samma recept
Helt nya Ford Mustang erbjuder en helt ny digital sittbrunn, annan styling och en ny V8-motor under huven.
Prestanda är ett av ledorden för den nya generationen och i pressmeddelandet är det mycket snack om just dess atletiska färdigheter.
Nya generationen erbjuder flertalet körlägen – Normal, Sport, Slippery, Drag, Track- och amerikanerna verkar ha jobbat hårt med att just körupplevelsen ska vara så utmärkande som möjligt.
Bilens körrespons har förbättrats och nya Mustang beskrivs som den mest ”bankörningskapabla Mustangen någonsin”.
Senaste nytt
Automat eller manuell
På växellådsfronten erbjuds Fords 10-stegade automatlåda och även en 6-växlad manuell historia.
Bilarna levereras med det Ford kallar för ”Performance Pack” som består av 19-tums lättmetallfälgar, en sportdifferential, Brembo-bromsar och ett aktivt avgasspjäll som ger möjlighet att skruva upp decibelnivån.
Nya Mustang har motorsport i sikte
Nya Ford Mustang ska börja tävla inom en rad olika racingserier – GT3, GT4 och, alla jänkares favorit, Nascar.
För att markera intåget i motorsport lanseras specialmodellen Dark Horse.
En variant med epitetet ”S” kommer att erbjudas vilket är en avskalad version av den serietillverkade Dark Horse-modellen.
Dark Horse S har skalats ner och fått sig en FIA-certifierad säkerhetsbur, säkerhetsnät, en racingstol och en racingratt – bilen är alltså byggd för motorsport.
Det kommer även att finnas en GT3-modell för kunder att köpa ifall de vill börja tävla.
Några prestandasiffror har inte delgivits och lanseringen beräknas till 2024.
Läs även: Test av Ford Mustang Mach-E GT
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.