Renault Kangoo E-Tech Electric är vår favorit-elskåpbil och nu har turen kommit till passagerarversionen med det mycket exakt samma namn: Renault Kangoo E-Tech Electric. Vi begav oss till Paris på en förhandsvisning.
Nya elektriska Renault Kangoo är vettig och voluminös
Mest läst i kategorin
Den nya passagerarversionen tillhör ett segment som är förhållandevis litet i Sverige men desto större nere på kontinenten.
När det dock gäller rymliga elbilar är lockelsen alltid stor bland svenska konsumenter.
Femsitsig till en början
Renault Kangoo E-Tech debuterar i femsitsigt utförande – så kallat L1 – medan en sjusitsig variant – Grand Kangoo nere i Europa – kommer att debutera senare.
Sedan första generationen Kangoo debuterade 1997 har över 4,4 miljoner exemplar rullat ut på vägarna. Enligt fransoserna uppfann de ett nytt segment med Kangoo.
Receptet har varit enkelt – prisvärdhet och praktikalitet – vilket är en stor dragningskraft bland många konsumenter.
Renault Kangoo bygger på skåpbilen med samma namn
Det är inte bara namnet som är identiskt till transportbilsversionen av Renault Kangoo E-Tech Electric, utan det är även drivlinan.
Under huven finner man en elmotor som pumpar ut 120 hästkrafter och 245 newtonmeter.
I Sverige kommer värmepump som standard – vilket är gynnsamt i vårt nordiska klimat – samt även uppvärmd ruta, ratt och stolar.
Sätesraden i mitten går att skjuta fram och tillbaka – något som bara går på eldrivna passagerarversionen av Renault Kangoo – vilket innebär ett bagageutrymme på mellan 850 och 2 500 liter vilket är störst på marknaden.
Golvet i baksätet är förhållandevis högt med hänsyn till batteriernas placering men utrymmet förblir rymligt.
Vi fick provsitta och kunde konstatera att insteget är bra även om man sitter rätt högt med knäna. Huvudutrymmet är rymligt nog för påven.
Renault Kangoo E-Tech: Räckvidd och laddning
Batteriet är på 45 kilowattimmar vilket räcker till en räckvidd på 285 kilometer enligt WLTP.
AC-laddning är upp till 22 kilowatt medan DC-laddning är 80 kilowatt. Det räcker för att ladda till 80 procent på cirka 40 minuter.
Det finns ett Eco-läge som maximerar räckvidd genom att begränsa toppfarten till 110 kilometer i timmen. Likt skåpbilsversionen finns det tre regenereringslägen och två körlägen.
Om man använder sig av navigationen hjälper den till med att planera in laddstopp.
Renault Kangoo E-Tech Electric erbjuds med åtta års garanti eller 160 000 kilometer, beroende på vad som inträffar först.
En strid ström av elektrifierat
Att elbilar börjar bli normen i Sverige syns inte bara i registreringsstatistiken utan även i utbudet av elbilar som fyller marknaden.
Hur Renault Kangoo E-Tech är att ratta får en framtida provkörning avgöra.
Läs mer: Renault R5 Turbo 3E är elbilen som kan drifta
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.