Mercedes är i full sving med att lansera nya eSprinter. Modellen har ännu inte lanserats men en prototyp har precis lyckats köra 475 kilometer på en enda laddning.
Nya Mercedes eSprinter har galet bra räckvidd på el


Mest läst i kategorin
Rutten gick från Mercedes-Benz-muséet i Stuttgart, Tyskland via Münchens flygplats och tillbaka.

Räckviddstestet genomfördes den 19 oktober i år. (Foto: Mercedes-Benz)
I verkligheten
Rutten bestod alltså av allmänna vägar och när eSprintern rullade in på Mercedes anläggning i Stuttgart igen hade den cirka två mils räckvidd kvar.
Tekniska data har ännu inte kommunicerats men prototypen – en eSprinter med lång hjulbas och högt tak – hade en snittförbrukning på 21,9 kilowattimmar per 100 kilometer.
Det motsvarar en batteristorlek på ungefär 110 kWh – batteriet i EQS är 107,8 kWh, vilket pekar på att det rör sig om samma batteri.
Nuvarande eSprinter har en räckvidd på endast 15 mil – uppgraderingen är således imponerande.

Däcktrycket kontrollerades innan avfärd. (Foto: Mercedes-Benz)

Laddluckan tejpades igen för att säkerställa att det inte fuskades. (Foto: Mercedes-Benz)
Senaste nytt
Bäst i klassen
Det faktum att Mercedes lyckades köra 475 kilometer på en enda laddning med nya eSprinter innebär att den blir klassledande i termer av räckvidd.
Körningen genomfördes med överinseende av en tysk myndighet för valideringens skull. På rutten ingick stadskörning, motorvägskörning, landsvägskörning och även körning uppför berg och liknande.

När eSprintern återvände till Mercedes-Benz-muséet hade den 20 kilometers räckvidd kvar. (Foto: Mercedes-Benz)
Mercedes eSprinter lanseras snart
Nya eSprinter debuterar i februari 2023 och tillverkningen kommer att ske i USA samt i två fabriker i Tyskland.
Huruvida bilen var lastad när testet genomfördes är oklart.
Segmentet för elektriska skåpbilar växer så det knakar – för närvarande finns det exempelvis rivaler som Ford E-Transit, Iveco eDaily, Maxus e-Delivery 9 och Renault Master E-Tech.

Nya Mercedes eSprinter lanseras under nästa år. (Foto: Mercedes-Benz)
Läs även: Provkörning av Ford e-Transit
Läs även: Provkörning av Iveco eDaily
Läs även: Recension av Maxus e-Delivery 9
Läs även: Provkörning av Renault Master E-Tech
Läs även: Recension av Mercedes-Benz EQS 450+

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Specialiserade på allt inom bilbelysning och styling, med ett särskilt fokus på diodtuning. Allt från högkvalitativa dekaler, LED-lister, positionsljus, blixtljus, och ett omfattande utbud av bilbelysning.