Jeep, “den ursprungliga suven” som amerikanerna själva uttrycker det gasar på mot en elektrifierad framtid. Vi begav oss till Spanien för att provköra deras första eldrivna modell, Jeep Avenger.
Nya elektriska Jeep Avenger är en besvikelse
Mest läst i kategorin
Avenger är Jeeps nya instegsmodell och är tänkt att locka till sig nya kunder till det ikoniska märket.
Jeep Avenger bygger på Stellantis-koncernens e-cmp2-plattform, som även används av Peugeot e-208, Opel Mokka-e, och DS 3. E-Tense.
På pappret må det inte låta så Jeepigt, men frågan är om det amerikanska märket har lyckats.
MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 21
Framhjulsdriven terrängbil
Jeep Avenger lanseras till en början med framhjulsdrift, vilket inte bådar gott för märkets framkomlighet.
Enligt Jeep själva ”är Jeep fyrhjulsdrift” vilket inte rimmar väl med framhjulsdriften.
Fyrhjulsdrift på horisonten
Det kommer dock en fyrhjulsdriven variant nästa år – konceptet har redan visats upp på Paris-mässan – och enligt amerikanerna köper européer i hög utsträckning bilar som framhjulsdrivna Jeep Renegade.
Jeep menar på att de måste sälja bilar, varför en eldriven mini-suv är ett måste.
Avenger är ”Segmentets Jeep”
Trots framhjulsdriften menar Jeep på att Avenger är ”segmentets Jeep”.
Med det menas att den har bäst framkomlighet i segmentet sett till attackvinklar samt funktionella inslag i designen.
Ett exempel är den svarta plasten som sträcker sig runt bilen, som gör Avenger mer reptålig ifall kunderna ska ge sig ut bortom asfalten.
Jeep Avenger är en kompakt skapelse
Jeep Avenger är blott 4,08 meter lång – ungefär som en Škoda Fabia – vilket gör den till en av marknadens mest kompakta suvar.
I övrigt är Avenger designmässigt framgångsrik, och bilen utstrålar en hel del attityd.
Välpaketerad rackare
De kompakta dimensionerna gör sig först inte märkbara interiört. Framtill finns det inga problem med utrymmet och man sitter bra med bekväma stolar.
Både instrumentpanelen och infotainmentsystemet är i form av en 10,25-tumsskärm.
Layouten är snygg och infotainmentsystemet är intuitivt med bra respons.
Funktionalitet är en hjärtefråga
Det kryllar även av praktiska fack i kupén – totalt 34 liter enligt Jeep – som motsvarar en kabinväska på ett flygplan.
Det är i form av dörrfickorna, mittkonsolen, armstödet, och en ”hylla” som är integrerad i instrumentpanelen à la en första generationens Fiat Panda.
Stryktålig interiör
Den funktionella designen är ett trevligt inslag, även om många av knapparna och reglagen känns igen från Opel Mokka, som inte direkt är marknadens mest exalterande bil.
Kupén är pepprad med hårdplast och enligt Jeep är det en fråga om att interiören ska tåla allt deras kunder kan tänkas utsätta den för när de lever sin aktiva livsstil.
Kruxet är att all plast känns billigare än en resväska från Walmart.
Klaustrofobisk baksäte
Rör man sig till baksätet får man amputera benen om man är längre än 170 centimeter. Baksätet är oerhört klaustrofobiskt med en kort sittdyna och inget huvudutrymme.
Batteriernas placering i golvet gör dessutom att det är högt och det finns ingen plats för fötterna under framstolarna, vilket innebär att lårstödet är obefintligt.
En fråga om behov
Kör man fram stolarna riktigt långt finns det nog med benutrymme, men det är ingen plats för vuxna människor att färdas särskilt långt i.
Det kan fungera för småbarnsfamiljen eller för de som aldrig använder baksätet. Bagageutrymmet på 380 liter är dock snäppet mer imponerande.
Frågan är hur det påverkas av ännu en elmotor när den fyrhjulsdrivna varianten dyker upp.
Ingen terrängbil
Jeep Avenger kommer med tre körlägen för vägbruk och tre för terrängkörning. Det är eco, normal, sport samt sand, lera, snö.
Skillnaden mellan eco, normal, och sport är hur mycket kräm som Avenger pumpar ut. För att få ut maxeffekten på 156 hästkrafter och 260 newtonmeter behöver man ha bilen i sportläget.
Jeep Avenger är inte snabb men rapp
Gasen i botten gör att det illa kvickt uppenbarar sig att Avenger de facto är framhjulsdriven. Likt andra elbilar känns bilen pigg, men det är inte prestandan som är av relevans.
Bilen upplevs mestadels som bekväm, även om fjädringen har svårt att jobba med grusvägar och ojämna underlag vilket bidrar till en stötig upplevelse.
Likt ett heltäckningsmatta
I södra Spanien är dock asfalten lika jämn och fin som en heltäckningsmatta, vilket gör att alla bilar upplevs som knäpptysta.
I övrigt är Avenger flink och förvånansvärt rolig att kasta runt på slingriga spanska serpentinvägar, mycket tack vare dess förhållandevis låga vikt på 1 500 kilogram.
Kruxet är bara att den inte känns som en Jeep och den framkomlighet som man förknippar med märket är som bortblåst.
Summan av kardemumman
Amerikanerna valde att inte lansera Avenger i fyrhjulsdrivet utförande till en början, utan började i stället med den framhjulsdrivna varianten – som väntas bli storsäljaren.
Frramhjulsdrivna Jeep Avenger saknar substans och amerikanerna känner ett behov av att romantisera bilen bortom kännedom för att kompensera för dess uppenbara Jeep-tillkortakommanden.
Den känns inte som en Jeep, något våra äventyr med exempelvis Wrangler i både Marocko och Mellanöstern ger belägg för.
När fyrhjulsdrivna Avenger, kallad 4xe, dyker upp kan det naturligtvis komma att bli ändring på det.
Bortser man från att Avenger tar avstånd från familjeträdet är helhetspaketet inte en katastrof.
Rent kördynamiskt imponerar den, framsätet är trevligt, dess funktionella design och inslag är härliga, och den är designmässigt attraktiv.
Den gör bara inte det den ska – prestera bortom asfalten – utan i stället framstår den som en bestämt vettig stadsbil.
Jeep Avenger (2023)
Motor: Elmotor fram, 156 hästkrafter, 260 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 9 sekunder
Toppfart: 150 km/h
Elektrisk räckvidd: 400 km
Batteri: 54 kWh
Vikt: 1 500 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4080/1780/1530 mm
Pris: från 469 900 SEK
Högsta Växelns första intryck av Jeep Avenger
Slutbetyg: 3/5
Jeep som märke har inte samma rykte på den europeiska marknaden som i USA. Framhjulsdrivna suvar säljer bra, något Avenger måste göra.
Men med framhjulsdrivna Avenger har märket tvingats ta ett steg bort från familjeträdet.
Det är något som diverse Jeep-potentater i Detroit troligtvis haft ett och annat att säga till om.
Med det sagt är det en fråga om att tillverka bilar som säljer, kosta vad det kosta vill i termer av arv.
Den fyrhjulsdrivna varianten råder troligtvis bot på det största tillkortakommandet med Avenger – att det inte är en regelrätt Jeep.
Den besitter emellertid den en rad egenskaper som höjer helhetsintrycket.
Läs även: Här är svenska priserna på årets bil i Europa
Läs även: Jeep Wrangler testad i Sahara
Läs även: Jeep Wrangler testad i Mellanöstern
Läs även: Provkörning av Jeep Wrangler 4xe
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.