Dagens PS

Nya Cadillac på el kostar över 4 miljoner

Nya Cadillac Celestiq är en helt ny elektrisk flaggskeppsmodell från det amerikanska märket. (Foto: Cadillac)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 18 okt. 2022Publicerad: 18 okt. 2022

En gång i tiden var Cadillac bland det lyxigaste man kunde köpa. Så har emellertid inte varit fallet på flera decennier, något som det amerikanska märket vill råda bot på med nya Cadillac Celestiq.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Den nya elektriska flaggskeppsmodellen beskrivs som världens första helt elektriska ultralyx-sedan.

Segmentet för ultralyxbilar domineras i dagsläget av märken som Rolls-Royce, som ännu inte har en elektrisk sedan-variant.

Cadillac Celestiq framifrån

Nya Cadillac Celestiq är handbyggd och börjar på norr om 4 miljoner svenska kronor. (Foto: Cadillac)

En minst sagt exklusiv pjäs

Designmässigt har Celestiq inspirerats av en rad eror enligt amerikanerna själva – mer specifikt omnämns modeller som 1933-års V16 Aerodynamic Coupé och Eldorado Brougham från 1957.

Celestiq är helt handgjord och byggs endast på beställning vilket innebär att varje bil kommer att vara helt unik.

Det innebär att bilarna börjar på motsvarande 4,2 miljoner kronor och endast utvalda Cadillac-återförsäljare kommer att få sälja bilarna.

Som mest kommer sex bilar att kunna byggas samtidigt, något som garanterar dess exklusivitet om inte prislappen var avskräckande nog.

Frågan är om Cadillac som varumärke har tillräckligt med pondus för att kunna berättiga den sanslösa nivå av exklusivitet som Celestiq siktar in sig på.

ANNONS

Bilen finns med 23-tums fälgar och med särskilda Michelin-sulor utvecklade för Celestiq som bland annat är fyllda med skum för att ge en tystare upplevelse.

Cadillac Celestiq bakifrån

Cadillac Celestiq ska möjliggöra märkets intåg på ultralyxmarknaden. (Foto: Cadillac)

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Cadillac Celestiq erbjuder lyx och åter lyx

Cadillac Celestiq fokuserar – föga förvånande – mycket på en kombination av lyx och teknologi. Interiören domineras av en 55-tums skärm och runtom i interiören finns det 115 separata 3D-printade delar.

Baktill får passagerarna varsin 12,6-tums infotainmentskärm och taket är en glashistoria som reflekterar värme. Bilen är strikt fyrsitsig.

Den nya elektriska Cadillacen har även ett extra lågt golv för att maximera komforten hos bilens samtliga passagerare – ett vanligt förekommande problem med elbilar är att golvet är högt på grund av batterierna.

Interiören domineras av en 55-tums infotainmentskärm. (Foto: Cadillac)

Räckvidd och prestanda

Nya Cadillac Celestiq bygger på GM:s Ultium-plattform. Två elmotorer innebär en systemeffekt på 600 hästkrafter och en 0-till-100-tid på 3,8 sekunder.

ANNONS

Batteriet är på 111 kilowattimmar – samma som Polestar 3 – vilket innebär en räckvidd på uppåt 50 mil. Bilen kan laddas upp till 200 kilowatt vilket ger 126 kilometers räckvidd på 10 minuter.

Nya Celestiq kommer endast att erbjudas i Kanada och USA och tillverkningen drar igång i december 2023.

Den nya elektriska lyxpjäsen kommer inte till Europa. (Foto: Cadillac)

 

Läs även: Framtidens Cadillac – som en Rolls-Royce på el

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]