En gång i tiden var Cadillac bland det lyxigaste man kunde köpa. Så har emellertid inte varit fallet på flera decennier, något som det amerikanska märket vill råda bot på med nya Cadillac Celestiq.
Nya Cadillac på el kostar över 4 miljoner
Mest läst i kategorin
Den nya elektriska flaggskeppsmodellen beskrivs som världens första helt elektriska ultralyx-sedan.
Segmentet för ultralyxbilar domineras i dagsläget av märken som Rolls-Royce, som ännu inte har en elektrisk sedan-variant.
En minst sagt exklusiv pjäs
Designmässigt har Celestiq inspirerats av en rad eror enligt amerikanerna själva – mer specifikt omnämns modeller som 1933-års V16 Aerodynamic Coupé och Eldorado Brougham från 1957.
Celestiq är helt handgjord och byggs endast på beställning vilket innebär att varje bil kommer att vara helt unik.
Det innebär att bilarna börjar på motsvarande 4,2 miljoner kronor och endast utvalda Cadillac-återförsäljare kommer att få sälja bilarna.
Som mest kommer sex bilar att kunna byggas samtidigt, något som garanterar dess exklusivitet om inte prislappen var avskräckande nog.
Frågan är om Cadillac som varumärke har tillräckligt med pondus för att kunna berättiga den sanslösa nivå av exklusivitet som Celestiq siktar in sig på.
Bilen finns med 23-tums fälgar och med särskilda Michelin-sulor utvecklade för Celestiq som bland annat är fyllda med skum för att ge en tystare upplevelse.
Senaste nytt
Cadillac Celestiq erbjuder lyx och åter lyx
Cadillac Celestiq fokuserar – föga förvånande – mycket på en kombination av lyx och teknologi. Interiören domineras av en 55-tums skärm och runtom i interiören finns det 115 separata 3D-printade delar.
Baktill får passagerarna varsin 12,6-tums infotainmentskärm och taket är en glashistoria som reflekterar värme. Bilen är strikt fyrsitsig.
Den nya elektriska Cadillacen har även ett extra lågt golv för att maximera komforten hos bilens samtliga passagerare – ett vanligt förekommande problem med elbilar är att golvet är högt på grund av batterierna.
Räckvidd och prestanda
Nya Cadillac Celestiq bygger på GM:s Ultium-plattform. Två elmotorer innebär en systemeffekt på 600 hästkrafter och en 0-till-100-tid på 3,8 sekunder.
Batteriet är på 111 kilowattimmar – samma som Polestar 3 – vilket innebär en räckvidd på uppåt 50 mil. Bilen kan laddas upp till 200 kilowatt vilket ger 126 kilometers räckvidd på 10 minuter.
Nya Celestiq kommer endast att erbjudas i Kanada och USA och tillverkningen drar igång i december 2023.
Läs även: Framtidens Cadillac – som en Rolls-Royce på el
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.