Dagens PS

Nya elbilen hånar Tesla – "Vi levererar innan Musk"

Här är de två modellerna som ska knäcka Tesla. (Foto: Longbow motors)
Här är de två modellerna som ska knäcka Tesla. (Foto: Longbow motors)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 13 mars 2025Publicerad: 13 mars 2025

Ett nytt brittiskt elbilsföretag, Longbow, har presenterat två sportbilar, Speedster och Roadster, med en tydlig ambition: att erbjuda lätta och snabba elbilar.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Företaget Strongbow grundades av tidigare Tesla-ingenjörerna Daniel Davy och Mark Tapscott, tillsammans med en tidigare vd för ett elbåtsföretag. Deras mål är att utmana den etablerade bilindustrin, och inte minst Tesla, med en bil som faktiskt levereras i tid.

En direkt utmaning till Tesla

ANNONS

Namnet “Roadster” är ingen slump. Det är en direkt pik till Teslas försenade Roadster II, som utlovades redan 2020.

Davy förklarar att många kunder har betalat depositioner för en bil de aldrig fått.

“Vi tänkte att vi skulle vara den första elektriska Roadster som faktiskt följer Tesla Roadster,” säger han.

“Om folk vill få tillbaka sin deposition för en 2020-bil och lägga den på något bättre, kommer de att få en bil snabbare med oss.”

Kaxiga bilar, lätta och tydligen snabbare att bygga än Teslas motsvarighet. (Foto: Longbow motors)
Kaxiga bilar, lätta och tydligen snabbare att bygga än Teslas motsvarighet. (Foto: Longbow motors)
ANNONS

Senaste nytt

Lättvikt och prestanda i fokus

Longbows filosofi är “Celeritas Levitatis”, vilket betyder “ljusets hastighet”. Företaget menar att överviktiga bilar är ett problem, och att lösningen är att bygga lättare bilar.

ANNONS

Speedster, en öppen tvåsitsig bil utan vindruta, väger endast 895 kg och har en räckvidd på uppskattningsvis 442 km enligt WLTP-standarden.

Den accelererar från 0-96 km/h på 3,5 sekunder. Roadster, med fast tak, väger något mer, 995 kg, men har en räckvidd på 450 km och accelererar 0-96 km/h på 3,6 sekunder.

Företaget har dock inte avslöjat detaljer om batteristorlek eller motorkonfiguration.

Med eller utan tak? (Foto: Longbow motors)
Med eller utan tak? (Foto: Longbow motors)

Brittisk tradition möter ny teknik

Longbow vill inte bara bygga snabba bilar, de vill också återuppliva den brittiska traditionen av lätta sportbilar. Företaget beskriver sina bilar som “Featherweight Electric Vehicles (FEV)” och betonar att de fokuserar på verklig vägprestanda.

“Vi erbjuder ett unikt perspektiv på den rika brittiska traditionen av lätta sportbilar, med fokus på verklig vägprestanda och en oöverträffad körupplevelse,” säger företaget.

Priser och tillgänglighet

Reservationer är öppna för båda modellerna. Speedster kostar cirka 1 140 000 kronor, inklusive brittisk moms, medan Roadster kostar cirka 870 000 kronor.

ANNONS

Longbow planerar att producera 150 exemplar av Speedster och erbjuder även specialversioner som Luminary 1st Edition och Autograph Edition i begränsade upplagor.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

En ny aktör på elbilsmarknaden

Det är viktigt att notera att många elbilsföretag har dykt upp med lovande koncept, men sedan försvunnit. Longbow har dock ett team med erfarenhet från Tesla, Lucid Motors, BYD och andra stora aktörer. Företaget har också valt att fokusera på att använda beprövade komponenter från etablerade leverantörer för att hålla kostnaderna nere. De har även valt att fokusera på mjukvara som grund för produkterna vilket ger dem större flexibilitet i val av hårdvara.

Longbow siktar på att ha en körklar prototyp till sommaren och leverera de första bilarna nästa år. Det återstår att se om de kan leverera på sina löften och etablera sig som en framgångsrik tillverkare av elektriska sportbilar.

Fakta:

  • Märke: Longbow
  • Modell: Speedster, Roadster
  • Motor: 240 kW (322 hk)
  • Batteri: 2170 nickel-kadmiumceller
  • Räckvidd: 442 km (Speedster), 450 km (Roadster)
  • Laddning: –
  • Förbrukning: –
  • Pris: Cirka 1 140 000 kronor (Speedster), 870 000 kronor (Roadster)
  • Lansering: Tidigast nästa år


Veckans patent: Nu ska elbilen klara nordpolen

Subaru har tagit ett steg mot ökad energieffektivitet i elbilar genom att patentera ett system som återvinner spillvärme från växellådsoljan för att värma

Läs också:

ANNONS

Gäller ett gammalt testamente? News 55

Du kan vara drabbad: Mutskandal vid bilprovningen. E55

Apotekstjänst vinner utdragen juridisk strid. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Bäst på bilbelysning och styling

Specialiserade på allt inom bilbelysning och styling, med ett särskilt fokus på diodtuning. Allt från högkvalitativa dekaler, LED-lister, positionsljus, blixtljus, och ett omfattande utbud av bilbelysning.

Se mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Larry Fink om världens kapital
Spela klippet
Makro

Därför vill fondjätten se en jämnare fördelning av världens kapital

13 apr. 2025
Spela klippet
Elbil

Kan Volkswagen behålla ledningen när konkurrensen hårdnar?

13 apr. 2025
ANNONS
ANNONS