I sin nuvarande tappning har Dodge tillverkat modellen Challenger sedan 2008. Nu är det dock slut på det och som ett avsked har jänkarna därför släppt specialmodellen Dodge Challenger SRT Demon 170.
Nya Dodge Demon tömmer tanken på sex minuter
Mest läst i kategorin
170 står för alkoholhalten i E85, så kallad proof på engelska som är en äldre enhet för att ange alkoholinnehållet i drycker.
Anledningen är att motorn – en 6,2-liters kompressormatad V8 – går på etanol (men kan tänkas på bensin i valfri fördelning) vilket ger en total effekt på hela 1 039 (europeiska) hästkrafter – 1 025 i landet på andra sidan Atlanten.
Vridmomentsiffran är hela 1 281 newtonmeter, nog för att dra upp ett hangarfartyg på torra land.
All kraft går ner i backen via bakhjulen och en åttastegad automatlåda.
Dodge Demon har mer kraft än vett
Om man väljer att tanka vanlig bensin får man i stället nöja sig med 912 hästkrafter och 1 098 newtonmeter.
För att kunna hantera etanol har andra bränsleslangar monterats, något som innebär att systemet kan hantera 621 liter soppa per timme, vilket tömmer tanken på 5,75 minuter.
En officiell toppfart har inte kommunicerats men det ryktas om att den kommer upp i närmare 350 kilometer i timmen.
Det går bra rakt fram
Enligt Dodge kan Demon 170 avverka 10 till 60 mph (0–96 km/h) på 1,66 sekunder med en acceleration på 2 g på en förberedd dragracingyta med rullande start.
På en vanlig yta kan den nå 96 kilometer i timmen på under två sekunder, även om Dodges vd – Tim Kuniskis – påstår att det inte går att göra på allmän väg.
För att bilen ska kunna hantera all extra kraft har motorn förstärkts något enormt – bra mycket mer än Dodge hade räknat med. Dessutom har växellådan fått sig en rejäl genomkörare.
Totalt kommer 3 000 Demon 170 att tillverkas för den amerikanska marknaden och 300 för den kanadensiska.
Dodge kommer att öppna orderböckerna den 27 mars med ett grundpris på 100 361 amerikanska dollar, vilket – med svenskt moms inräknat – blir ungefär 1,3 miljoner kronor.
Hur man än vänder och vrider på det är det ruskigt mycket kraft för pengarna.
Läs även: Recension av Dodge Charger Hellcat
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.