När lågbudgetmärket Dacia släpper en ny uppdaterad variant av sin SUV Duster, är vi nog mest oroliga för att den blivit – för bra.
Nya Dacia Duster: För bra för att vara sann?
Mest läst i kategorin
Dacia kom in på markanden som en hack-kyckling direkt. Som den fattige kusinen från landet som nu skulle in till staden och försöka smälta in.
Nu efter några år så har märket börjat sätta sig.
Marknadsföringen att erbjuda enkla bilar till bra priser, har börjat få fäste hos köparna. Och Dacia har lyckats få kunder som annars skulle köpt begagnat att kliva över linjen och köpa nytt istället.
Det är dock lite klurigt detta, att erbjuda billiga alternativ. För det kör ju ihop sig den dagen då en modell måste förnyas. Att då skapa en fräschare bil utan att uppgradera den så den blir finare, det är en konst.
Uppdaterad SUV
När Dacia nu släpper en uppdaterad variant av sin sneak-Suv Duster, hissas omedelbart varningsflaggorna.
Inte för att den nya bilen ska vara dålig. Förmodligen tvärt om. Snarare att den nya bilen ska tappa greppet som det billiga alternativet.
Vid en första anblick är det verkligen en enkel, ny bil som Dacia presenterar. Den gamla lite, kanske elakt sagt, enfaldiga designen är borta och ersatt av en bil som på alla sätt smälter in i dagens moderna bildesign.
David Durand som är Dacias designchef, presenterar Dustern som den met attraktiva Duster någonsin och som lever upp till bilens värdegrund “Robust för utomhusaktiviteter”.
Senaste nytt
Eget material
Miljömedvetenheten har också legat i focus. Alla plast-detaljer på bilen är gjutna av Dacias “egna” material Starkle som består till 20 procent av återanvändbar plast.
Dacia har också valt bort allt krom och läder och ersatt det med material som har en mindre miljöpåverkan och är lättare att återanvända.
Dustern kommer säljas med tre motoralternativ: klassisk 94 hk bensinmotor, ett hybrid-alternativ samt en-liters bi-fuel-motor med dubbla 50-liters-tankar.
Uppdaterad inredning
Inredningen har även den fått ett stort lyft, med en stor skärm i centrum i ett helt moderns snitt.
Bilen har också trimmats med många kul och bra finesser som också gör att bilen känns allt finare än vad den ursprungligen var.
Summa summarum: Vår rädsla är att bilen blir finare än sin föregångare. Så nu är bara frågan var prislappen landar. Det är den som kommer avgöra om Dacia Duster även i fortsättningen kommer vara SUV-branschens billigaste alternativ.
Eller om den kommer försvinna upp i myllret av de lite dyrare SUV-arna. Den som lever får se.
Läs mer:
Nya Dacia Jogger Hybrid testad (Dagens PS)
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.
Senaste nytt
Rätt företagsförsäkring online på ett ögonblick
Lika enkelt att köpa företagsförsäkring som det är att shoppa kläder. Se ditt pris direkt!
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.